29 maj 2012

3:e året och 4:e sommaren

Hit till Larstorpet flyttade vi den 29 maj 2009, dvs för tre år sedan. Nu firar vi vår fjärde sommar här och har upplevt två av de värsta snövintrar man kan minnas.

Att kunna gå runt sitt hus och njuta av skogen, djuren, trädgården, växter, dammen - ja helt enkelt bara få vara - är en nåd att stilla bedja om.

Att man sen måste klippa gräset, måla huset, laga stuprör, täta fönster, snickra lite här och där, fixa nytt staket (!) - ja, det är sånt man får ta.

Och så länge jag orkar så gör jag det med glädje för att kunna unna mig lyxen att få bo så här.

Och nu är vi faktiskt klara med alla stora projekt, nu är det bara smått kvar. Som nytt golv i läsrummet, måla hela trapphuset till övervåningen (som också anses klar). Fast det betraktar vi som höst/vinterjobb.
Trädgården har kommit lite i skymundan iom vårens staketering. Nu väntar 10 murgrönsplantor och lika många vildvinsplantor på att få komma i jorden. De senare har jag dragit upp själv genom att ta skott från en vild planta jag hittade längs vägen. Den var väl ett förfluget frö...

Sen vidtar tider av förvaltande och ans. Hönsen ska ha rent, allt ska duschas av efter en pollenchock värre än någonsin och rabatter ska rensas från ogräs, ringblomsfrön ska ner i jorden...

Jamen, vad ska jag göra sen då? Visst ja, det är ju 15 kg garn på väg med UPS:))

2 kommentarer:

Birgitta sa...

Håller med dig, pioner är SÅ vackra, jag blev jätteglad när jag fick syn på dem i trädgården. Här har det också varit otroligt mycket pollen, om man drar med fingret över fönsterbänken i sovrummet där fönstret står lite på glänt märker man att nähä, damm är det inte - utan pollen. Vildvin låter spännande och plantor man drar upp själv är de bästa! och roligaste!

knitnetty sa...

Lyckiga du, som bor så fint! Det är min stora dröm att kunna bo så. Kanske, kanske en dag.....