14 maj 2012

Gammalt garn blev som nytt

 Jag har stickat ett linne - fritt ur en blandning av hur jag ville att det skulle se ut och inspiration från mitt förra linne (se tidigare inlägg).
Detta är dock stickat i tuck och det ser väldigt spetsaktigt ut. Problemet var dock att garnet räckte exakt till det sista axelbandet och tog sen helt slut. Och jag hade ju kanterna kvar att virka.

Jag letade och letade i gömmorna. För att till slut hitta ett par muddar (oanvända) som stickades för massor av år sedan och nu fick repas upp. Men, exakt samma garn som till linnet. Vilket var en härva på 200 gram som jag lagt undan till bättre dagar.

Och nu kom dom - dagarna:))

PS Muddspetsen gjord på min kära gamla 280:a. Det sägs att det är enklare att göra spets på KH940 - med två (!) slädar - jag avskräcktes efter ett (1) försök. Fattar helt enkelt inte...

5 kommentarer:

Surtanten sa...

Gulligt linne.

Om brothers spets är enklare vet jag verkligen inte. Man måste först flytta maskorna med spetssläden, och när det är klart kan man sticka två varv. Sedan måste man börja om med maskflyttandet, och man kan behövas mellan 2-över40 varv med spetssläden innan man kan sticka två varv med huvudsläden. Det tar en himla massa tid. Men å andra sidan behöver man inte ställa om något på slädarna, så det kan ju vara en förenkling.

Prizillas pastiller sa...

...det verkar oerhört komplicerat med två slädar. Tack et jag Silver Reed med sin enda spetssläde. Tar man det bara lite lugnt så är den helt kanon att sticka med. Jag vet att jag ojat mig över den ibland, men då hade jag så himla bråttom...
Kanske dags att börja kolla efter en Silver Reed elektronisk istället...

Surtanten sa...

Men nog tror jag att det är enklare att vänja sig vid två slädar än att köpa en ny maskin ;-)

Surtanten sa...

Hej jag igen :-)

Börja med något relativt enkelt spetsmönster som är regelbundet, 4drag med spetssläden, två drag med huvudsläden, osv. Det finns många som är sådana, tex det som jag hade på bältet på min sommarkofta.

Prizillas pastiller sa...

...eller strunta i spetsen helt enkelt! Näe nån ny maskin blir det nog inte. Trivs bra med brorsan och det är väldigt praktiskt med den inbyggda mönsterboxen och lätt att mata in mönster. Till allt annat måste man ju ha apparater bredvid och det är inte riktigt min grej heller. Så jag ska ta en regnig dag och försöka fokusera på släddragning - det kan ju aldrig bli annat än fel...