8 maj 2012

Sommarfin

Helt underbart med provdockan Provisa, men hon ser inte alls ut som oss kvinnor i kroppen. Det påverkar förstås också plaggen hon får på sig.
Det här linnet är tvärstickat på brorsan i bomullsgarn 8/4 och avslutas med en virkad picot-kant runt hela härligheten. Och så ska det förstås sys dit cirka tiotalet små vid runda knappar. Har jag tänkt. De är inte inhandlade ännu, men finns i huvudbilden:)
Linnet var väldigt enkelt, det kommer att bli fler. Den här är helt slätstickad, men det är ingen match att sticka in lite tuck på ca 20 varv på varje framstycke. Ska testa i lin som nästa projekt.
Modellen skulle faktiskt också fungera utmärkt som varmväst till vintern. T ex i ett mjukt shetlandsgarn.
Hujedamej, nu tänker vi inte mer på vintern...

13 kommentarer:

Surtanten sa...

Ooo så tjusigt. Jag är väldans förtjust i sådana där insvängda saker.
Skall jag skicka mina mått ;-)

knitnetty sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
knitnetty sa...

Wow! Den är jättesnygg :) Den påminner lite om en topp jeg har stickat för hand (faktiskt 3 stk) från boken Dikt i Masker.

Nu fick jag också lust att prova!! Har du några små "tips" om hur man går til väga ;)- och hur mycket garn gick det åt?

Och för att svara på dina funderingar om hur jag hinner så mycket; jag jobbar inte just nu - jag är hemmavarande i "sällskap" av en jätteskruttig rygg.

Kramis till dig :)

Janicke sa...

Åh så fint!
Eja vore jag två tre bastanta bildäck mindre.

Prizillas pastiller sa...

Tack flickor;
Ingrid, den är nog för stor för dig:)))
Wenche; du är på rätt spår. Inspirationen är från den boken och jag har modifierat för maskinen. Delar gärna med mig efter ytterligare tester...
Janicke; ska försöka med rek modell också:))))))

Prizillas pastiller sa...

Janicke, jag menade rak förstås (vi som är med i Syföreningen Märka Ord)

Janicke sa...

Förstod det ...

Janicke sa...

Konvex behöver den vara.

Birgitta sa...

Fint linne! Nej, nämn inte v-ordet ens - fast här känns nästan så kyligt som under den årstiden.

Jo, ja, jag satte bilden upp-och-ned med flit, känner mig lite sådan till och från. Men idag flyter det på lite och jag försöker följa rådet att tänka på hur mysigt det blir när jag flyttat färdigt och kan sitta i den där härliga soliga hörnan i husvinkeln... och sticka... och dricka kaffe... :-)

Prizillas pastiller sa...

...jag provade linnet på mig själv och har sällan skrattat så intensivt - och rått. Kan enkelt konstatera att jag inte är målgruppen. Här ska int va ett linne, här ska va ett påslakan:))

Sussie sa...

Oavsett målgrupp så är linnet fiiint som snus.

Janicke sa...

Välkommen i påslakangänget! ♥

Birgitta sa...

sv: men skrev hon så???? det var det värsta... det jobbiga tycker jag, oavsett om det är bedrägeri eller något annat, är att det kan vara svårt att skaka av sig det, det trycker ner en fast man inte gjort något annat än försökt köpa något eller sälja något. Det vill gärna kleta sig fast, liksom.