4 juni 2012

Garnleverans och vanligt pladder

Har precis packat upp 15 kg garn, på kon. Dels fyrtrådig ren ull för grovisen (1kg), dels vanlig 4 ply, också i ren ull (500gr) för standardstickaren.
Men det har ibland sina aber att bo på landet. UPS som levererade garnet från GB, ville absolut ha en gatuadress. Och här i skogen har vi inga gator, det är bara en uppsjö gårdsnamn. Men till slut blev vi på speaking terms och nu kom garnet.
Det är med knapp nöd jag kan hålla mig från att börja storproducera mössor och vantar. Vadå sommar?

Gjorde en test med enkla vantar i fyrtrådig ull, extrastor storlek och så tvättade jag i 60 gr. Ut kom en perfekt lovikka-kopia. Varm, tjock och motståndkraftig mot snö och regn. Det blir nog melodin till att börja med.

Men jag har också fortsatt stickandet av min Rönnlövs-kofta så nu saknar den bara ett par ärmar...

Och så har jag äntligen lyckats komma över boken "Svenska Tröjor" av B-M Christoffersson. Har länge jagat den på Tradera  men alltid förlorat för jag tyckte priset blev för högt. Den finns på Bokbörsen för över 700:-.
Nu hade jag lagt en gräns och faktiskt glömt bort budet. Tills det kom epostmeddelande om att jag vunnit den. Blev alldeles paff. För en femhundring!

Och till helgen ska vi har stor släktträff här på Larstorpet. Så underbart roligt att pyssla ihop gänget med mammor, pappor, barn, barnbarn, syskon, kusiner, farbröder och mostrar. Har jag berättat - vi ska dessutom få ett barnbarnsbarn - är inte det fantastiskt? Går inte att säga utan att snubbla med tungan.

Vädret? Näe, det skiiter jag i för det går i alla fall inte att påverka.

4 kommentarer:

Surtanten sa...

Barnbarnsbarn! Grattis! Men jisses vad du måste vara gammal ;-)

När jag var 3-4 år blev grannfrun mormor, hon var i samma ålder som min mamma..drygt 40. Men jag talade om för henne att hon omöjligt kunde vara mormor, för dom var rynkiga......

Prizillas pastiller sa...

Tihi, ja i detta fall är det bonusbarnbarn, men "mitt eget" äldsta barnbarn är ändå 20 så det är ju full möjligt...

Janicke sa...

Så härligt med släktträff! Hur många blir ni?

Prizillas pastiller sa...

Janicke, vi blir bortåt 25 tror jag. Hör av mig senare.