5 juni 2012

Liten tova stjälper bra idé

 Ivrig att testa valde jag ut två färger från den 4 trådiga konen och gjorde likadana vantar som testen dagen innan (den vita vanten). Stoppade ner i 60 gr och hoppades på att få ut en ullig, gullig variant.
Det här blev resultatet. Efter två tvättar i 60 gr för det hände absolut ingenting första omgången. Å andra sidan fick jag köra den vita först en omgång på 50 gr sedan en omgång på 60 gr.

Jag förstår inte varför det inte tovas fint första gången? Ska man ha fler saker i maskin eller ska man lägga i en tennisboll? Vad är det som gör själva tovningen? Har läst att det är en kombination av värme/kyla, centrifug och förstås själva garnet.
I alla fall blir de som ett par tjocka lovikka-vantar så nu tror jag det får vara slut med dubbelstickade varianter. De här gjordes i en rasande fart

Nåja, nästa gång ska jag testa med fyra vantar eller fler så får vi se vad som händer. Har för mig att jag lyckats förstöra både mössor och tofflor genom mångfald. Med bara en tvättomgång...

5 kommentarer:

ela sa...

Jag är nybörjare på stickmaskin men har filtat i många år.
Jag har lärt mej att naturgarner( alltså inte färgade) filtar snabbare.
Olika färger filtar olika och olika sändningar garn filtar också olika.
Svart är nästan alltid svårt att filta kanske beroende på att det ofta är överfärgat.
Jag tycker också att 3 o 4 trådiga garner är svårare än tvåtrådiga. Jag stickar oftast med 2x2 trådar om jag vill ha tjockare.
Jeans eller tennisbollar snabbar på filtningen.
mvh
elainesbild@yahoo.se

Prizillas pastiller sa...

Tack ela, det var goda råd. Har också tyckt att färgerna påverkar. Ska nu testa med tennisboll... Så spännande att du hamnat i maskinistbranschen. Välkommen i gänget. Vilken maskin har du? Här är vi flera som försöker hjälpas åt när det uppstår frågor av olika slag.

ela sa...

Hej igen!
Jag har Brothermaskiner, en grovstickare KH260, en standard KH881
och dessutom en kompis maskin tror att den heter 395 (plast med 6mm mellan nålarna). Tyvärr har en hund ätit upp fästet till garnledaren. Standarden kommer jag inte överens med så den står bara. Grovisen stickar jag på, än så länge tofflor till vuxna. Det är dom + handstickade vantar som jag filtar.
Jag har inte så mycket tid att utveckla mitt stickande eftersom jag varit med och drivit en hantverksbutik under 15 år.
vi stängde vid årsskiftet men har istället startat en sommarbutik.
Jag hoppas att efter sommaren få försöka få i gång "plast"maskinen om jag hittar någon reservdel.
Jag vill så gärna sticka lite kläder till mej själv men....... kunderna kommer alltid först.
Min standardstickare får jag inte att funka, maskorna trillar av trots tyngder, kanske dags för byte av tryckstång?
Jag tar itu med det så småningom.
Jag följer din blogg och försöker tillgodogöra mej allt som skrivs om maskinstickningen.
Du gör så fina saker och kanske det kan bli nåt för mej också.

Prizillas pastiller sa...

...du har egentligen allt man kan önska!
Mellanstickaren(6mm) kan du kanske hitta reservdelar till via ebay uk. De har väldigt mycket att välja och vraka mellan när det gäller stickmaskiner.
Och standardstickaren behöver med all säkerhet en ny tryckstång. I alla fall en bra början att söka felorsak med ny sådan. De har faktiskt större betydelse än man tror. Kolla på Ninas blogg Vikatextil, (eller Surtanten) där finns mycket matnyttigt om olika stickmaskiner.
Och tack för uppmuntran, sånt värmer. Men självklart kommer kunderna först...

Linda sa...

Jag har hört att vitt i allmänhet tovar sämre kanske för att fibern far illa under själva blekningen? Har inte testat själv men flera av mina kundr har nämnt det...alltså blekt vitt!

/Lind