17 juni 2012

Strandlösa snäckor

I väntan på regnuppehåll (fast min älskade svärmor sa alltid att före midsommar fick det regna hur mycket som helst) påbörjade jag vinterns kofta - till mig själv! Hör och häpna. Det var garnet jag inhandlade under besöket hos kära väninnan norromstan härom dagen.
Alpacka för st nr 4 och så mjukt så man får ståpäls. Och inte för inte världens varmaste garn/ull. Färgen är varmt cyklamenröd IRL.
Jag ska göra en kofta som är helt rak i all enkelhet, men nederdelen och ärmarna ska begåvas med det här "snäckmönstret". Jag kunde ju inte hålla mig, så nu är det redan 3 varv gjorda - av 4. Så får man alla kanter gjorda för hand för att sedan trä upp på grovisen. Har aldrig gjort något dylikt på grovisen så det blir en spännande resa. Garnet är på tok för dyrt att leka med så det gäller att hålla tungan rätt i mun.

...vadå? Maskprov? Ehm, den varianten får jag nog ge mig in i nu...

(sa jag 3 av 4 varv? Tokfia - det är 35 varv...)

2 kommentarer:

MarieE sa...

Måste passa dig ypperligt - snygging! Verkligen fint mönster också....den är väl strax klar då? hihi

Prizillas pastiller sa...

fniss, tack, snajdare där! Och nej, denär inte alls klar snart. Blir ett softsoff-jobb, när andan faller på...