16 juli 2012

Jag vill tacka regnet

Äntligen. En tröja helt åt mig själv. Tack vare regnet.
I lingarnet från Ullcentrum, så underbart att sticka med och blir så härligt mot kroppen. 1 tråd bomull i linet gör susen.
Knapparna på fickan har inga knapphål. Jag hittade transparenta tryckknappar i olika storlekar och det blir hädanefter min melodi på stickade plagg. Inga hål som drar det stickade åt olika håll.
I fallet med fickan var jag tvungen att förhindra hängningen som lätt uppstår eftersom den blev ganska bred.

Och visst, tanken från början var att ha den randiga ärmen på motsatt sida fickan för att inte arbetet ska "välta" som det gör nu. Men jag gjorde fel. Stickade ärmen direkt från styckena och hade inte koll på höger och vänster. Jag är definitivt bättre på styrbord och babord.

Jag får göra som nybörjarseglarna - en grön socka på  höger fot och en röd socka på vänster...

5 kommentarer:

Marie E sa...

Cool! Snygg! Måste passa dig perfekt. Ja det garnet är härligt, virkar just nu en topp i det och stickade en Isager-modell för 5 år sedan. Håller än :)

ela sa...

oj vilken snygg tröja. Är det inte svårt att sticka med lingarn?
Jag har provat lite med bomullsgarn och tycker att det är svårare än ullgarn. Jag har alltid tyckt att lingarn lever sitt eget liv.

Prizillas pastiller sa...

tack flickorna:)
Jo ela, alt beror på vilket lingarn man använder. Liksom bomull. Det finns sorter som är sirap genom maskinen och det finns fantastiska sorter som bara gliiider.
Min erfarenhet är att Linea från Ullcentrum och Kalinka (Karin Öberg)s lingarner fungerar utmärkt i mina maskiner, beroende på modeller, både grovis och standard. Och jag har testat kanske ytterligare tre sorter.
Bomull är ju inte lika töjbart som ullen och linet snor sig lätt om man stickar för fort. Men känslan när man tvättat ett linplagg och får det på sig,mums, och det faller så vackert och blir bara vackrare med tvätten:))

ela sa...

Jag handstickar just nu en sommartröja i Drops bomull.lin men till nästa sommar ska jag testa någon av de sorter du föreslår.
tack för tipset!

Janicke sa...

Hi hi! Vår nya Sverker Åström?