25 augusti 2012

Finull och shetland på kon

"What day is it? says Puh
It´s today, says Pig
Oh, says Puh, my favouriteday"

Jag älskar den verkligen. Och livet är inte bara en fest - det är också en dans på rosor.
Även om ljudet på magnetröntgen gjorde mig gravt hörselskadad trots dubbla hörselskydd. Även om en viss telefonoperatör gjort mig bindgalen - och försökt muta sig ur det hela. Även om det regnar när jag planerat trädgårdsjobb. Även om stickningen ramlar av när jag nästan är klar.
Näh, förresten, där går nog gränsen för tålamodet.

Vi var duktiga på marknaden och sålde trots att det  var en del "usch, saknar ullkänsla, sticks, har ni inget i akryl, fel storlek, icke handstickat" och de flesta var jättevänliga och nyfikna. Och min väninna klappade till med att allt var "hemstickat" så blev det inga diskussioner åt något håll. Tyvärr är det ofta det negativa som läggs på minnet.
Roligt att jag sålde min Rönnerbladskofta till en dam med samma förnamn som mitt och dessutom var textillärarinna. Hon tyckte den gick på tok för billigt. Håller med om det, men på marknader förväntas man hålla lite lägre priser än normalt. Nu hade jag egentligen stickat just den koftan åt mig själv, men det blev för stickigt:))

Jag försöker göra en hemsida. Har aldrig försökt förut, men tänkte att det kan väl inte vara så mycket märkvärdigare än att få till bloggen här. Även om Blogger gör vad man kan för att krångla till allting och kalla det produktutveckling. Bah!
Och min hemsida ska också vara kopplad till en shop. Där ska man så småningom kunna inhandla det här plagget i väldigt personliga och unika modeller. Och det är vad jag ska ägna mig åt, varken hattar eller schalar. Till familjen kanske.
Följaktligen har jag inregistrerat ett varumärke (vill inte vara med på bild nu) och där kommer jag att sälja dessa speciella plagg (som inte heller vill vara med på bild nu) och i skrivande stund är jag just klar med ytterligare ett plagg. Men det krävs ju fler än tre, fyra  för en shop och målet är att hinna öppna lagom till julhandeln. Allt kommer att presenteras i färdigt skick.

Och nej, det blir inga beställningsjobb. Ett plagg finns i ett speciellt utseende i en speciell storlek. That´s it. Sen kanske samma mönster återkommer i en annan storlek och annan färg. Men WYSIWYG. (What you see is what you get).

Och - jag har för mycket ullgarn på kon. Har både stora koner med finull från Ullcentrum och shetlandsull från Charima. Troligtvis kommer jag att jobba mer med lin, bomull och superwashull.

Hör av dig om du är intresserad. Garn ska användas, inte ligga i påsar längst in i garderoben.

Men - visst känns det som lite höst i luften?! Då får man sticka mera...

PS Jag tittar in då och då även om det inte blir så mycket text och bilder...





10 kommentarer:

Bibbi sa...

Vad duktig du är. Det där låter spännande. Jag hoppas verkligen att det kommer att fungera över förväntan. Lycka till!

Prizillas pastiller sa...

Tack Bibbi, uppmuntran värmer:))

Sussie sa...

Vad kul med framtidsplanerna...Tänk vad trist livet vore utan mål här i livet.
Sen att målen skiftar gör det samma bara vi drivs framåt....Lycka till.

Prizillas pastiller sa...

Tack Sussie, det är inte så märkvärdigt som man kunde tro, jag bara gör bizzenisse av min bästa hobby, så blir materialet betalt:))

knitnetty sa...

Det låter spännande! Lycka till!
Och vad jag är nyfiken på vad du ska sälja ;)
Shetlansullen du skriver om - vilken grovlek är det på det? Och vilka färger har du?
Ha en trevlig helg.

MarieE sa...

Spännande och lycka till! Även om man sällan blir rik i den här branschen så är det härligt att göra det man verkligen har lust med. Ha det gott!
PS. Nej, ytterst sällan de har någon enstaka kon :(

Surtanten sa...

Vilka spännande planer :-)
Det skall bli så kul att se din hemsida. Och det var roligt att din fina rönnbladskofta kom till någon som begriper att uppskatta den. Önskar dig jättemycket lycka till!!

Birgitta sa...

Spännande spännande - hoppas många hittar till din nya sida när den är igång. Om man startar ett nytt konto hos Google Adwords kan man få 700 kr i present att annonsera för - du vet sådan där kant-annons när någon gör en google-sökning.

Tack för komplimangen! fast det var ju inte så mycket modell som stack fram :-)

Nina sa...

Men så roligt! Lycka till med hemsidesprojekt och shop.
Stor Kram

Prizillas pastiller sa...

Tack flickor, underbart med all uppmuntran. Och Marie, avsikten är inte att bli rik, detta skällsord i vårt land - mer att få materialet betalt så att man kan sticka mera:))Åh va skönt, nu regnar det igen, mot stickmaskinen!