9 september 2012

Stickat stående

...så var det det här med färger!!!
Här är den i alla fall, min kofta med snäckmönster. Den är stickad i grövre Alpacka, färgen är djupt ceriseröd/rosa, snäckmönstret är stickat för hand och sedan har jag trätt upp delarna på maskin (grovisen), med avigsidan som rätsida. Fast det höll på att bli tvärtom.
Och den sticks.

När garnet inhandlades lät jag det noga och långsamt få glida över halsen för att känna efter så inte ett endaste strå skulle vara stickigt. Maken säger att jag inte direkt är prinsessan på ärten, men väl prinsessan på material. Det verkar som om jag får hålla till godo med bomull och vaxbehandlat superwash-garn. I alla fall det som ska sitta närmast kroppen. Sockor går bra i stövlarna - om jag har bomullssockor underst...
Akryl? Näe, det blir det inte tal om, föredrar i så fall "tvåligt" superwash. För egen del alltså.

Och koftan får jag väl sälja till hugad spekulant. Den sprider ingen glädje av att bara ligga i ett hörn. Har inte satt några knappar ännu, tappade liksom farten.

Och fullt upp har jag med mina baby/barntröjor mm som är det nya projektet. Just nu tas det massor av bilder och jag försöker lära mig hur en hemsida produceras.Plus att alla små varianter som finns i huvudet ska ner i maskinen:) Roligt och rörigt. Det kommer mera.

Allt handlar bara om hur länge jag orkar stå, för sitta innebär en massa värk. Jag har nämligen lyckats få inflammation i piriformismuskeln (ligger ungefär övre lårben och går in där vi sitter...hm). Det bästa sättet till återhämtning är att undvika aktiviteter som medför smärta. Dvs sitta och böja sig framåt. Den hade frisknat till när man tog magnetröntgen och strax efteråt börjat bråka igen. Varpå bilderna inte visade något användbart...

Muskelavslappnande och inflammationsdämpande piller är hjälplöst.
Man får stå -  både för den man är och det man kan...

9 kommentarer:

Birgitta sa...

Det blev en väldigt snygg snäckkofta i alla fall, synd bara att den sticker dig. Och den där piriformismuskeln kunde gott behandla dig bättre, eller åtmnstone reagera på medicinen. Det är verkligt tröttsamt att ha ont. Skönt att höra att du har kul med hemsida och planer i alla fall!

Prizillas pastiller sa...

Tack Birgitta, ibland är lite uppmuntran bästa medicinen:))

Sussie sa...

Snygg kofta men så ledsamt att höra att du har ont....Hoppas att du får ordning på det...Kram

Surtanten sa...

Attans att en sådan snygg kofta skall vara så elak, först jäklas vid tillverkningen och sedan vara stickig. Och attans inflammerade muskler som värker.
Jag hoppas att den skall ge med sig snart, och jag är väldigt nyfiken på att snart få se dina nya hemsida och nya projekt.

Prizillas pastiller sa...

Tack flickor, vilka polare ni är:) Min hemsida görs i Wordpress och det är så mycket nytt att lära sig och att ställa in så jag blir helt konfys. Känner mig fullständigt obildbar. Och det ska ju vara en hemsida, inte en blogg, och bara alla försök att bli av med kommentarsfälten gör mig till en otrevlig person. Måste försöka muta något av barn eller barnbarn och göra jobbet åt mig. Jag ska ju sticka!!!

ela sa...

Hoppas att inflammationen går över.
Synd att du inte kan ha den vackra koftan du stickat.
Har du försökt att skölja den i balsam?
Det brukar bli bättre då.
mvh Elaine

Prizillas pastiller sa...

Tack Elaine, och ja, jag sköljer allt stickat i en skvätt mjukmedel före blockningen. Koftan är jättemjuk, det är jag som är yberkänslig:))

sinneskatten sa...

Milda makaroner nu har jag kommit igg!
Tack för supporten!
Jag gjorde rätt, men det funkade inte...
Efter första varvet satte jag på tyngd då löste det sig.
Nu producerar jag provlappar på löpande band!
Carina

Prizillas pastiller sa...

fl´åt snälla du, tänkte inte på det. I min värld är tyngderna en jättelik självklarhet...
Så roligt att det löst sig, hoppas du törs testa med en "riktig" stickning snart. Gör provlapparna lika stora så kan du sen sy ihop och göra en pläd eller klä en stol med...
Välkommen in i handstickningsmaskinsfären:)