22 september 2012

Tidlös klassiker

Så har jag äntligen börjat testa några av mina gamla mönster som "pickats" in i maskinen. Just det här på den gamla fiskartröjan är en klassiker. Jag gjorde det första på ett hålkort till min första handstickare på 70-talet. Det var en Silver Reed och jag försåg halva släkten och bekantskapskretsen med olika tröjor. Just den här var en stor favorit som jag tycker håller fortfarande. På den tiden fanns de att köpa i Arbetarboden i gamla Klara-kvarteren i Stockholm. Tillsammans med den som vi idag kallar för Pippi-tröja, som egentligen är en gotländsk fiskartröja.

Och mönstret kan göras i en mängd variationer, men vikten låg förr vid att göra den så tätmönstrad som möjligt så att den stod pall för väder och vind. Det är ju inte så viktigt längre.
Nu gör jag den med sprund och ska sätta i en dragkedja där när halsen är klar. Många ungar gillar inte när tröjorna ska dras över huvet och det blir för trångt.

För övrigt fortgår arbetet med hemsidan. Det var inte fullt så enkelt som jag trodde och det är väldigt mycket att tänka på - före.
Man måste kunna ha näsan runt hörnet även rent tekniskt och fundera på hur allt ska användas. Fast helst skulle jag vilja ha en kristallkula...

3 kommentarer:

Bibbi sa...

Vad duktig du är.

Birgitta sa...

Mycket vacker! Kan säga att så gammal jag är så har jag ont av trånga tröjhalsar - fast inte så mycket för att dra dem över huvudet som när de sitter på. Blir lite nyfiken: vilka verktyg använder du? för hemsidan alltså?

Prizillas pastiller sa...

Tack flickor. Birgitta, jag ska använda wordpress, men också förbereda någon form av betalfunktion till och det stökar till det hela.