2 oktober 2012

Färgad av en bok

...boken i föregående inlägg resulterade ganska omedelbart i dessa färgvariationer. Något jag faktiskt inte alls tänkt mig innan boken anlände.
Det ska bli en liten kofta, svart botten, ränder i olivgrönt, ett par ränder i rött och även hals i rött. Kanterna blir rätstickade i olivgrönt. Färgerna är helt underbara IRL och jag är redan sugen på att göra annat i andra färgkombinationer.

Fortfarande ingen som är insatt i färgväxlaren???!!!
Det tar lite tålamod att växla färger vid täta randningar och flera färger. Skulle vilja randa i regnbågens alla färger, men har inte orken varken att fästa trådar eller växla alla färger.

Randningarna gör sig bäst med glesa mellanrum och jämna antal varv så man slipper fästa garn i bägge ändar på stickningen.

Ska testa att ta av släden till andra sidan...


10 kommentarer:

MarieE sa...

Läckert! Boken är så vacker och inspirerande. Tänkte sticka nya tröjor till F och N till helgen, inspirerad av densamma. (Nä, 840'n är inte såld...det är säkert någon mening med det hihi)
Ha en fin dag!

Birgitta sa...

Snyggt! Ja inspiration är guld värt, just det där att plötsligt kliva ur sina vanliga mönster/färger liksom. Fästa trådar däremot... ja, det känner vi ju till...

knitnetty sa...

Fina färger ;)
Och, nej - jag har inte hunnit att prova min färgväxlare än. Jag håller på med bruksanvisningen nu. Men jag tror det måste lite praktisernade till innan man helt förstår hur det fungerar. Men jag har ju en til min Silver Reed finstickare. Det är väl inte den samma som du har?

ela sa...

Oj vilken fin randning ser fram emot att se hela tröjan.

Surtanten sa...

Kul med nya djärva färgkombinatione.
Vad är problemet med färgväxlaren?
Jag har stickat lite randigt, med min färgväxlaren (KRC-800), men du hade väl en elektronisk. Min växlare används tillsammans med resårbädden, och resårens avstrykarplatta, eller vad det nu heter. Detta är inte så praktiskt då man vill sticka vanlig slätstickning. Man måste ju byta på samma sida jämt, och när det är korta avstånd så låter jag garnet bara löpa på sidan och får alltså inte så många ändar att fästa. Och så har färgväxlaren bara plats för fyra färger, vilket helt plötsligt kan bli alldeles för lite :-)
När jag stickade en shetlandströja i flera färgern använde jag bara garnmasten från färgväxlaren + den vanliga och hade 6 trådar uppträdda, sedan bytte jag manuellt i släden eftersom jag jag stickade fair-isle med den vanliga avstrykarplattan.

Prizillas pastiller sa...

Tack flickorna, alltid lika positiva!
Ingrid, min heter KRC900 och ska fästas på ett märkligt sätt genom att ta bort en del på huvudbädden och så ska den ner till resårbädden. Bilderna är så suddiga så jag ser ingenting och inte fattar jag alls hur denskasittajagblirbaraoerhörtfrustreradochmitthjärnkontorvägrarheltenkeltatttaindennaoproffsigainformation.
Dessutom saknas det ett spröt till den så jag får väl hålla mig till huvudbäddens stackars två spröt. Till SK280 är det fyra (2 på varje) och det ger ju lite större möjligheter. Fast den här ger ju mera mönstermöjligheter och det är väl som med oss människor, du är eller får aldrig 100 procent.
Åh kära du, tack för att du lyssnade. Nu känns det bättre:))

Surtanten sa...

Detta är väl inte till mycket hjälp, men min KRC-800 fäster man bara genom att putta in tryckstången några centimeter på höger sida och sticka in "tungan" på färgväxlaren där och skruva åt. Se i denna manual www.daisyknits.com/KRC900-RCC.pdf
(filen hert KRC900, men jag tror att detta är en äldre modell, den är lik min)
Men om det skall vara till någon tröst så tror jag att dessa färgväxlare främst ät avsedda för dubbeljaquard, och inte till lika stor nytta i vanlig slätstickning som jag skrev tidigare.
Jag har borrat hål i mitt stickbord, där jag sticker ner en extra garnmast. Jag tycker fler garnmaster är till större nytta än själva växlaren. Hauge
(http://www.haguedirect.co.uk/acatalog/general_knitting_accessoris.html) säljer hållare till extra garnmaster, men man kan göra en egen i trä.
Jag önskar dig en trevlig helg.

Nina sa...

Vadå ska ner till resårbädden?? Färgväxlaren används väl tillsammans med resårbädden?? Önskar jag hade jättemycket tid och kunde komma på besök. Då kunde vi göra en gemensam attak mot färgväxlare. Har inte heller använt min. :-)

Surtanten sa...

Färgväxlaren skall natutligtvis sitta på VÄNSTER sida, inte på höger. Suck jag lär mig aldrig att skilja på vänster och höger.....

Prizillas pastiller sa...

vojne, vojne, nu är i alla fall koftan färdigstickad och det återstår en jädrans massa trådar att fästa bara för att jag inte gjorde mönstret på jämna varv delbart med två. När en del projekt är mer åt klarhållet ska jag plöja ner i alla tips, tack snälla. Och personligen är jag bättre på styrbord och babord