20 oktober 2012

Gissa och vinn

Ja kära vänner vad tiden går. Och det verkar vara ett outtömligt samtalsämne - i varje fall när man som jag kommer upp i mogen ålder.
Jag nästan skäms - har inte noterat förrän nu att besökarantalet stigit till över 40.000. Det är ju helt galet. Fast jag vidhåller fortfarande att en stor procent av besökarna nog bara halkar in på ett sökord - de hade inte alls tänkt kolla in något stickat.
Men nu står siffran där och vad de sökte på och vad de fann kommer vi nog inte att få reda på - i alla fall inte under min livstid.

Något annat som däremot hänt under min livstid (bland väldigt mycket annat måste jag ju tillägga då) är att bomullspriserna stigit i skyn. Det var likadant en period på 70-talet då bara "bättre bemedlade" hade råd med riktigt fin bomull. Och den finaste var förstås den egyptiska. Jag hade en garn/handarbetsaffär på den tiden och vi bodde i ett gammalt bostadsområde med många äldre. Oj, oj, oj, ingen kan föreställa sig vad det klagades på dessa bomullspriser. "Inte kunde man väl virka grytlappar" för dessa lyxpriser...
Men när jag började berätta för dem hur en bomullsplanta ser ut, hur den skördas, vem som gör det och vad som kommer ut i slutändan av det hela, då var det en dam som utbrast "men snälla nån, den skulle verkligen kosta minst dubbelt upp".

Så nu undrar jag - har du en aning om hur många plantor som behövs för att få fram 1 kg ordinärt bomullsgarn, tex 8/4 som är det vanligaste virkgarnet?

Den som kommer närmast sanningen ska få ett fantastiskt fint pris - Uuve Snidares bok "Stickning - en lustfylld konst".
(Ja visst är det en bomullsplanta)

3 kommentarer:

Surtanten sa...

Jahadu, jag gissar 273.
Jag har ingen som helst aning, jag har googlat men hittar inget :-)

Prizillas pastiller sa...

...och vinnaren är Surtanten. Hon var enda tävlanden, vilket var tur eftersom jag heller inte hittat något som bekräftar vad jag hörde för många år sedan - att det skulle gå åt närmare 500 kg färdigrensade plantor för 1 kg garn.
Jag kan ha fel. Och frågan var ganska obegåvad.
Men det är med stor glädje jag postar över boken till Surtanten!

Surtanten sa...

Tack snälla du, vad söt du är. Jag var inte direkt nära, och det var ju himla tur att jag inte angav någon enhet efter min siffra :-D