11 oktober 2012

Minnen i stickat









Jaa hörrni, idag blev det en liten promenad längs Memory Lane. Hittade ett litet album med inplastade bilder på gamla godingar från slutet av 80-talet och senare. Bestämde mig genast för att skanna in och spara på den extra hårddisken.
Jag är mycket stolt över lusetröjorna, men den lilla dressen med hjärtan som jag gjorde till sondottern, idag 17 år, är väl en riktig godbit?
Men det som slår mig (utan att göra ont) är perioden när de tillverkades.
Vi byggde eget hus, alltså inte lät bygga i element, nejdå, vi byggde upp ett hus i timmer, en stor gäststuga och en carport.
Samtidigt som vi båda hade krävande jobb och två timmars bilväg tor till jobbet, bygga klart, fixa tomt, ena sonen gifte sig och jag skulle sy brudklänningen, vi flyttade ut till huset och jag stickade och sydde varje ledig (!) stund. Jo, de stunderna måste ju ha funnits där, bilderna är ett bevis.

Fast det var på den tiden när man klarade att ha alla bollar i luften och leka jonglör utan minsta problem.
Och plötsligt förstår jag till fullo min älskade svärmors dilemma. Vi tyckte hon kunde komma över på en fika när vi nån gång var lediga och föreslog då en dag. Nej, sa hon, på fredag har jag både vårdcentralen och posten så jag hinner inte.

Där exakt, befinner jag mig nu. Men lite stickat blir det ju då och då. Dammråttorna är ett lyckligt släkte hemma hos oss.

2 kommentarer:

Sussie sa...

Så kul att få titta på bilderna, dom e så fina. En del otroligt tidlösa andra inte riktigt så =)
Ha nu en riktigt skön helg.

Birgitta sa...

Åh så mycket fina saker, vad härligt att du har bilder på dem att minnas med också.