22 november 2012

Dubbelvantar med snyggtopp

 Ja, jisses, det här är väl knappt värt att visas men jag tyckte det blev så bra! Fast fotografera en svart vante blev inte så bra. Speciellt inte när det är halvmörkt både inne och ute!
Vad jag ville visa var att det är fullt möjligt att få toppen schiiitsnygg på maskinistvantar genom att sticka precis som du gör en häl eller tå på en socka. Jovisst, jag har lekt förut, men med enkelvantar. Det här är dubbelvantar och jag lovar det kräver benhård koncentration beroende på om du vill ha ytter- och innervante olika eller lika och på vilken sida du föredrar sömmen upptill - och utifall man gör en mönstrad ytterdel.
Det här blev alltså min första dubbelstickade vante med snygg topp - utan tjocka sömmar.

Nästa test blir när jag fått den efterlängtade boken med Färöiska mönster...

3 kommentarer:

knitnetty sa...

Grattis med snyggtoppvantarna!
Boken? Är det den jag tror det är?
Ha en trevlig helg.

Birgitta sa...

Åh vad det känns bra när man får till det som man tänkt! Ser jättesnyggt ut!

Prizillas pastiller sa...

Tack flickor. Och ja knitnetty, visst är det den...