13 november 2012

Teknikpyssel

Oj vilket roligt pyssel det här blev. Ja, jag menar ju med Made by Grandma.
Eftersom jag inte är uppvuxen med it-tekniken (långtifrån) så känner man sig som Bambi på hal is. Visserligen använde jag datorn som arbetsredskap mina sista 25 yrkesverksamma år, men jag märker också att hänger man inte med nästan dagligen och stundligen så springer tekniken förbi - och det går med en rasande fart. Tidigare var jag lite av en nörd, fast användare, idag är jag körd.

Och det här med Facebook och bloggerier - visst kan man tycka det är krångligt, men samtidigt så håller man sig faktiskt lite tekniskt uppdaterad.
Jag har nu sett till att min hemsida hamnat på Facebook (där jag också tittar in ibland - då får man mer info om vad barn och barnbarn har för sig) och jag har bett några att "gilla" hemsidan.
För att jag öht ska få in en "produkt" på hemsidan så ska den först fotograferas, sedan tas in i mediabiblioteket och sedan föras över produktkatalogen där den ska förses med texter och till slut "publiceras". Innan dess har jag försett den med namn och etiketter. Ett riktigt pyssel. Och varje ny produkt jag har klar läggs också ut här till höger på bloggen. Och på min "tidslinje" på Facebook.

Egentligen är det fascinerande hur långt man kan gå bara för att omgivningen ska få kännedom om vad man har eller gör. Bara en sån sak som att lära sig ny teknik. Och visst är den fantastisk i de flesta fall.
Fast jag har svårt att förstå de som med lätthet lägger ut hela sitt liv på Facebook och dess gelikar. Kapade identiteter och Facebook som utnyttjar allt som läggs in - egentligen skulle vi ha betalt för all information vi ger ifrån oss som utnyttjas i reklamsyfte av andra företag.

Storebror ser oss - worldwide.

5 kommentarer:

Birgitta sa...

Din webbshop är jättefin! Har jag tipsat dig om Google Adwords? Åtminstone när jag registrerade mig där fick jag 750 kr att annonsera för, och lite senare fick jag lika mycket igen i en kampanj. När någon söker på google på ord du bestämt kommer din annons upp i kanten och man betalar bara om någon klickar på annonsen.

Prizillas pastiller sa...

Tack Birgitta, det var ett bra tips som ska kollas...
Det råkar väl inte vara så att det bara gäller google-delar? Jag har hemsidan i wordpress. Men jag kikar, tack:)

Nina sa...

Då får man väl ta och leta upp din sida på Facebook. Och kanske göra lite reklam bland mina bekanta med mindre barn. Har en drös sådana.
Bra jobbat tycker jag iallafall. :-)

Prizillas pastiller sa...

Tack Nina, det kommer ett fb-märke så småningom på hemsidan.
All reklamhjälp och delningar på fb mottages med stor tacksamhet.

Made by Grandma är fb-namnet...

Birgitta sa...

Nej, det enda som krävs är att du har ett googlekonto - var du har din shop spelar ingen roll. Och kontot i Google är gratis, det är Adwords och Analytics också. De hoppas väl att man ska köpa mer reklam sen förstås... :-)