20 december 2012

Litet nystan stjälper ofta stor härva (?)

Åh vad jag är glad! Ingen mer värk i axlar och nacke pga av att garnet ska nystas upp! Den elektriska nystvindan jag inhandlade kom idag och på en gång fick den göra skäl för namnet.

Jag handlar ofta härvor eller bara ett vanliga 50 grams nystan för att ha så många färger som möjligt till randiga och mönstrade små plagg. Då blir det för dyrt att ligga på ett gäng stora kilo-koner - som oftast måste inhandlas i bra många kilon för att få hit utomlands ifrån.

Och bäde härvor och vanliga nystan måste nystas om för att löpa lätt i maskinerna. Och det har faktiskt tärt lite på min ena axel och i nacken.

Det här lilla underverket ska nu sätta stopp för det. Jag blev så förvånad över hur lätt den snurrar upp ett nystan och så lätt det var att styra garnet. Inte har det sån fart heller att man "bränner" sig i handen. Och titta, jättefina nystan blir det.

Om du är stor i nystvinderiet så rekommenderar jag verkligen den här - den är värd sin vikt i guld.
I mellandagarna blir det randigt i 1-trådigt ullgarn - från 100 gr-härvor i glada färger...

2 kommentarer:

Bibbi sa...

Vilken bra julklapp du har köpt åt dej. Du måste ha varit väldigt snäll. GOD JUL!

Eva i Stäket sa...

Jag har haft en sån nystmaskin i flera år nu och jag kan verkligen intyga att den är värd sin vikt i guld!!