17 december 2012

Teknikens små under (-bara hjälpmedel)

 Har införskaffat en ny mobil, en modern smartphone för pensionärer och andra handikappade:)) Den heter Doro 740 och har en smartphones alla fördelar PLUS en hederligt tryckknappssats med stora bokstäver när man liksom skjuter isär överdelen. Smart som attan och jag är riktigt, riktigt glad över den. Ytterligare ett plus är att den får plats i min hand...

Och nu på morgonen gick jag in på ebay uk och beställde en elektrisk nystvinda. Är så vansinnigt trött på att nysta upp alla härvor och när man vill lägga ihop tex två tunna garner blir det tre gånger vevande - två för härvorna och en gång för att lägga ihop garnerna.
Därför passade jag på att inhandla en sån här apparat. Visserligen gjord för koner, men det borde gå lika bra även med nystan som är gjorda med nystvindan.

Jo, det blev smått irriterande att kreativiteten skulle uppsugas av dessa måsten när jag snabbt vill kunna testa ett mönster eller en modell. Det gick så långt så jag faktiskt drog mig för att leka och göra tester bara för att slippa få ont i axlarna och armarna av allt vindande hit och dit.

Har jag tur så dyker prylarna upp före jul och nu ska här ut och skaffas en adapter till nystvindaren och lite skyddsplast till mobilen, yippi (hoppar upp och gör en klackspark).

7 kommentarer:

Surtanten sa...

Grattis till nya apparater.
En elekrisk nystmaskin önskar jag mig också ibland, men än så länge klarar jag mig med att mina 13åringar fortfarande tycker att det är kul att veva nystmaskin. Problemet är bara att svaret allt oftare blir "jag gör det sen".....men jag behöver ju garnet NU!!

Prizillas pastiller sa...

åh njut så länge du får ha dom! Maken på 75+ gör mycket, men inte just detta moment i min verkstad:))

Bibbi sa...

Jag har upptäckt, att det funkar bättre på maskinen om jag stickar ihop två trådar från var sitt nystan i stället för att nysta ihop dom.
Vilken finurlig telefon du har fått tag på.

Prizillas pastiller sa...

Jo Bibbi, det är nog det enklaste om du bara har två trådar, men jag stickar med två färger, det blir fyra trådar och väldigt trångt...
Och Doros telefoner är verkligen kanon, har blivit så kul att messa och skicka epost när man ser vad fingrarna gör...:))

Birgitta sa...

Ja, det finns verkligen bra tekniska grejer! och så finns det onödiga... men när man hittar de där som faktiskt funkar och underlättar ens liv känns det himla bra!

Oj, 37! Så många gånger, särskilt i yngre år kanske, som jag konstaterat att skor och stövlar ser så mycket finare ut i storlek 37... Men mina fötter har inte brytt sig om vad jag tyckt utan är glatt och lyckligt 39, breda dessutom. :-) Sönerna har 46 så i min hall ser ändå mina skor rätt små ut!

Anonym sa...

Var har du köpt nystvindan i från? Ull Britt.

Prizillas pastiller sa...

Nystvindan är inhandlad från Hague i England, de har flera apparater typ denna plus linkers osv. Beställde ena dagen och nästa dag finns den på Arlanda. Sitter just och väntar på leverans från DHL. Spännande!