9 december 2012

Tredje gången gillt med barnvantar

Jag har gjort det!!! Fast det tog tredje försöket innan jag lyckades. Ett par barnvantar - mina första på säkert 40 år. Och de är dubbla! Och självklart till Trean.

Jag lägger upp  med k-garn (yttervanten) stickar upp till tummen, och toppen stickar jag sedan likadant som för häl och tå på sockorna. Tar av delen med k-garn.
Sen lägger jag upp det första k-garnet, vänder alltså på stycket, och fortsätter med innervanten och gör likadant fast tvärtom. Jo, det blir mycket tunga att hålla i styr:))

Det blev ett par jättefina vantar och jag känner mig riktigt lyckad som "uträknerska".

Snart ska jag testa att göra yttervanten i mönster - det blir en annan historia.
Och jag återkommer när rösten är tillbaka...


5 kommentarer:

Bibbi sa...

Jag vill inte verka dum, men jag vet inte vad k-garn är för något.
Vanten är fantastisk. Jag önskar, att jag förstod din beskrivning.

Prizillas pastiller sa...

...du är inte alls dum, jag tror alla håller sig med egna förkortningar:)) Kontrast-garn för min del, skräpgarn för andra.
Och en vacker dag ska jag skriva ner en pedagogisk beskrivning på barnvantarna, hinner inte nu.

Birgitta sa...

Ja det blev verkligen - fina vantar alltså! Det är kul när man räknat så bra... Krya på dig!

Nina sa...

Jättefina!!! Ser fram emot en beskrivning med tiden.
Sköt om dig och bli frisk!!!

Prizillas pastiller sa...

Tack flickor, uppmuntran muntrar upp:))