23 januari 2013

Laga förfall

Ja som rubriken säger så har jag haft laga förfall till att utebli i på bloggen några dagar.

Det var så att vi råkade ut, igen.
Maken kände sig lite hängig i början av förrförra veckan och blev lätt snuvig, men fick en skrällig hosta. Och det är ju förkylningstider så vi funderade inte mer på detta.
Men i fredags blev det jobbigt med flåset och han hostade hela tiden. Fick en akut tid på vårdcentralen och kom hem med hostmedicin. Läkaren hade då lyssnat på lungor och man hade tagit prover.

Så på söndagen orkar han knappt gå ur bilen eller ta några korta steg utanför huset. På kvällningen säger han plötsligt att han inte får luft.
Jag ringer sjukvårdsupplysningen och efter att ha beskrivit det hela säger dom åt mig att ringa 112 direkt och begära en ambulans.
Under tiden pratar dom med mig och säger att det är jätteviktigt att han håller sig lugn, får inte drabbas av panik.

Så kommer ambulansen (det gick fort) och man mäter en massa, plockar ut honom i bilen och där blir
dom stående säkert över en kvart. Vad jag inte visste då, var att maken tappat andningen helt och förmodligen var pansikslagen. Han fick inget syre i blodet och nu blev det riktigt bråttom med syrgas och alla apparatur man har.
Det stod ett team och väntade honom på sjukhuset och tog hand om honom på en gång. Det var i absolut sista minuten.
Och man röntgade både vanligt och MR och tog alla möjliga prover. Ingen förstod vad som fattades honom. Man såg att bronkerna var så svullna så syret kom in in i lungorna. Det blev kraftiga doser anitbiotika intravenöst och senare även stora doser cortison, syrgas hela tiden.

Så fick man svar på de odlingar som gjordes.
Han hade kombinationen svininfluensa, lunginflammation och infekterade bronker.

Nu är han lite bättre och kan tom prata ett par minuter. Det har varit en riktig pärs.

Och mitt i alltihop strejkar telefonerna. Vår hemtelefon bara la ner jobbet och min nya mobil är ett måndagsex. Den bara slår av och gör som den vill.

Maken hade inte vaccinerat sig. Det finns ju inga garantier för att han inte hade råkat så illa ut, men kanske det blivit liiite lindrigare.

Han är inte sjuk för övrigt eller befinner sig i någon riskgrupp, annat än åldersmässigt (75+).

Vaccineringen är gratis för ålderspensionärer (65+) och eftersom jag tillhör den så åkte jag iväg och vaccinerade mig.
För riskgrupp kan man ju vara utan - i alla åldrar:))

PS Nej jag var inte smittad, inkubationstiden är 3-7 dagar och det smittar via dropp. Sluta pussas och nysa, det är riskfyllt. Och det kommer mera, enl uppgift är den riktiga boomen på väg västerifrån.)


4 kommentarer:

sysysy sa...

Men fy vad jobbigt. Den är ju livsfarlig den där influensan. Hoppas maken kryar på sig snabbt.

Gerd

Birgitta sa...

Men oj, så hemskt för er båda två! och det klart att telefonerna bestämmer sig för att lägga av just när man behöver dem som bäst - men bra i alla fall att de gjorde sitt jobb så du fick dit ambulansen. Hoppas det blir lite lugnare nu, och att han snabbt blir bättre! styrkekram!

Surtanten sa...

Uj,uj. vilken tur att han mår bättre och att du inte hunnit bli smittad. Hoppas att han är hemma snart.
Kram på dig

Prizillas pastiller sa...

Så trösterikt att ni finns där ute i cyberrymden, tack:)