25 januari 2013

Mjukt eller hållbart

Apropå en bloggväns inlägg om återanvändning. Jo, det ska nog bli ledordet för detta år.
Ibland kan jag känna mig så trött på att köpa nytt.

Tänkte på när sonen var liten (han är 50+ nu) - då satt man och stoppade raggsockorna det blivit hål i.

Jag stickade mig ett par sockor i alpacka. Det garnet tål ju ingen nötning så jag har bara använt sockorna i sängen eftersom mina fötter aldrig blir varma i bädden.
Nu har det blivit hål i ena sockan. Vad man gör i sängen för att få hål i en socka förtäljer inte historien! Men förmodligen gör jag på något sätt med ena hälen eftersom det är helt hålnött där. Kanske borde fila hälarna bättre!
I alla fall funderar jag nu på om det ska få bli ett par helt nya bäddsockor i alpacka - finns ingen ull som är så mjuk och värmer lika bra - eller om jag ska sticka i sockgarn och hoppas hälnötningen i alla fall tar lite längre tid på sig. Alternativt att helt enkelt laga hålet?

Det här känns som stora problem att klura på.




PS Nu har maken blivit återbördad till hemmet, trött men med livsgnista. Thank you thing!

10 kommentarer:

Sussie sa...

Inga tips eller råd angående hälfilning eller material =) Hatar att stoppa strumpor! Har gjort det 1 gång och aldrig mer! Skönt att ha hem maken <3 och ja jag skriver tydligen i stackato =) Hoppas att ni får en skön och lugn helg.

Prizillas pastiller sa...

Samma här, och detsamma till dig, kram:)

Birgitta sa...

Det är ändå ett rätt trevligt problem att grunna på... du kan laga den trasiga hälen OCH sticka ett par till så kan du bytas om? Ja, jag tyckte Vartofta Milano var bra - Regia har jag inte provat (ännu). Skönt att du fått hem maken!

Prizillas pastiller sa...

Ja Birgitta, efter de senaste dagarnas turbulens så känns det som rena avslappningen:))

Bibbi sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Bibbi sa...

Jag strulade till det och min kommentar försvann, så här kommer en ny. Jag är fortfarande glad över att maken har kommit hem igen och på bättringsvägen.

Vad gäller sängsockor, kan dom vara både mjuka och hållbara. Jag har gjort mina av egenhändigt spunnen lammull från åsenfår. Det går väl att få tag på handspunnet garn ute i cyberrymden. Men det ska inte vara från finullsfår, för då håller dom inte så länge.

Prizillas pastiller sa...

Nejdå Bibbi, det kom två. Och tack för medglädje.
Jag stickar ju sockor på maskinen så det ska passa den, inte vara stickigt på något sätt, ge en massa värme och dessutom vara hållbart. Alpacka är hittills det enda ullgarn jag kan ha som inte sticks. Möjligtvis baby-merino då...

knitnetty sa...

Har du provat det norska garnet "Sterk" från leverandören "Du store alpakka"?
Jag skickar gärna ett par nystan till dig så du kan prova. Det är så mjukt och skønt och bäst av allt; det är förstärkt med lite nylon.
Men ett annat tips är att om du stickar med vanligt garn, t.ex. alpakka, kan du sticka med en sytråd (helst polyester). Då blir sockorna starkare. Vill man inte ha det i hela sockan, räcker det som oftast att sticka med sytråden i hälen och tån.

Det var också skönt att høra att maken är hemma igjen. Stackars man - och dig också! Det hade ju kunnat gå så mycket værre.

Ha en fin helg. Ta det lungt ;)

Kram från Wenche

Prizillas pastiller sa...

Tack för tips och uppmuntran. Trevlig helg på dig också:))

TracyKM sa...

Thanks for visiting my blog! I'm not sure what pattern you were interested in though; I used Google translate and "luva" seems to mean "hat" or "cap". I think you mean the hat in my profile picture? (I LOVE your profile picture!). I think I might write up that pattern because I get asked about it a lot.
I love the bit about getting a hole in your bed sock! What about doing the toes and heels in a sturdier yarn? I find that real "sock" yarns that have nylon added still wear thin and then you're left with just threadbare spots that you can mend by duplicate stitch ("swiss darning").