19 februari 2013

Ett tips som sticks

Har du, som jag, råkat ut för att knappnålar rostar på ljusa plagg vid blockningen? Ett vackert stickat ljust plagg som jag lagt ner timme ut och timme in på, blir förstört över natten av små rostfläckar i det stickade. När eländet uppdagas blir jag skogstokig. Det har hänt att jag färgat in stickat för att rostfläckarna inte går bort.
Har raggat rostfria knappnlar - och det finns - men ack så pyttesmå.

Jag hittade lösningen och nu tipsar jag gärna.
Hos Textil & Presentia www.textilpresentia.se finns knappnålar i plast - hör, läs och häpna. Det är Prym (artnr 621112) som tillverkar dem, 35x1mm. Passar förstås även den som är nickelallergisk.
Jag beställde och fick med vändande post. Öppnade en förpackning och tänkte att de där är väl inte speciellt vassa. Så blev jag med plåster.
Nålarna är perfekta till min blockskiva som är ganska porös, men även till strykbrädan där jag blockar mindre saker som vantar osv.
Och priset? 29:- för 150 st...

Nu har jag fyra paket - ifall de slutar tillverkas - som ska skyddas som spädbarn!

6 kommentarer:

Linda sa...

Vilken tur att du hittade nålar som är bra, hos Anette i Örebro dessutom! Jag har besökt hennes fina butik - hon är cambridgerådgivarkollega till mig, kan verkligen rekommendera ett besök där...handarbetsfingrarna kliade!

Men jag blockar aldrig mina plagg, syr ihop dem för hand och sen tvättar jag i tvättmaskinen och plantorkar plagget.

Prizillas pastiller sa...

Hej Linda, jo jag såg att hon också var cbrrådgivare. Allkonstnär?
Jag syr också ihop mina plagg för hand och plantorkar, men då formar jag samtidigt och nålar fast så det håller formen jag bestämt.

Birgitta sa...

Har iofs inte varit med om att nålarna rostat när jag blockat - förstår att du blev skogstokig, det hade jag också blivit!!! Men plastnålarna är ju ett jättebra tips då -ska kika in där nu... för jag har antagligen någon anledning till att ägna mig åt att flyta omkring på nätet i stället för att göra lite nytta... eller kanske är jag bara helt enkelt LAT :-)

Prizillas pastiller sa...

Birgitta, så skönt att det finns fler än jag som flyter runt ibland. Har man hus så finns det annat än stickning som behöver ses till. Och ren lättja är ganska skönt också...

Mari sa...

Hej!
Vad roligt att du hittat min blogg Magnifika Maskor och tycker att den inspirerar :) Jag hittade nyss din med! Trevlig helg :)

Prizillas pastiller sa...

Hej Mari, och välkommen.
Det är så inspirerande att kika runt på andras bloggar så jag hinner knappt med min egen. Eller ens sticka upp allt jag får inspiration till. Flaxar runt och får ingenting gjort...