6 februari 2013

...ska bara - sen får jag

...ta tag i maskinerna igen.
Är ju medveten om att jag har kontrollbehov. Det yttrar sig - också - så att när jag närmar mig en arbetsplats så ska den vara lättarbetad. Dvs ingen disk på diskbänken eller arbetsbänkarna i köket, inga ofullkomna tyger bredvid symaskinen, inga ofullbordade författarverk bredvid datorn, och inga onödiga saker runt stickmaskinen. Enbart ett ev recept, mitt noteringsblock och naturligtvis själva garnet.
För övrigt ska det vara rent omkring.

Det är där jag är nu. Det visade sig, smärtsamt, att jag mellan dessa ordnigsvarv är en riktig slarver. Vi har kattvindar här, över hela övervåningens långsidor. Till dessa finns inga dörrar utan jag har hängt upp fina rullgardiner som döljer bakomvarande gods.
Lät som en plätt lyfter man lite på rullen och kastar in en kartong, en provstrumpa, ett par jeans som ska lagas, nåt som borde strykas och ja, listan kan göras kilometerlång.

Men nu befinner jag mig i ordningsfasen och har därför rensat ut kattvind efter kattvind. Maken står och river sig i håret och undrar hur många lass det blir till tippen.

Men fattar ni känslan - att bara lyfta lite på förlåten och så finns det du söker precis där du lagt det och allt ser snyggt och prydligt ut.

Ok då, i alla fall för nu - man är väl ingen ybermänniska??!!

8 kommentarer:

Bibbi sa...

Jag är din raka motsats. Tar ofta hand om disken efter frukosten nästkommande dag. Det blir alltid fullt omkring stickmaskinerna. Så pass att jag kan fastna med garnet i saker och ting. I närheten av symaskinen kan det ligga ett helt berg med saker, som ska lagas, fållas upp eller helt enkelt är tillklippt för att sys ihop. Och det som hör till symaskinen, kan ligga väldigt länge, eftersom det är extremt tråkigt. Jag önskar, att jag hade ett uns av din prydlighet.

Prizillas pastiller sa...

Haha Bibbi, just därför att jag var likadan som du i mitt tidigare liv har jag varit tvungen att ändra i min tillvaro. Bara det att fastna i något när jag stickar på maskinen skulle göra mig fullständigt tokig. Nu är jag inte speciellt prydlig i det stora hela, bara när jag ska använda maskinerna, laga mat eller vad som helst. DÅ ska det vara prydligt innan jag börjar.

Birgitta sa...

Jag håller med dig, jag vill också ha städat omkring mig när jag ska ta itu med något särskilt. Gillar att röja och städa också, faktiskt, och då är det ju tur att jag inte alltid är så ordningsam utan glatt kan åstadkomma något att röja bort. Och tippen gillar jag skarpt - det är så skönt att dumpa ner en massa onödiga saker och vara av med dem.

Janicke sa...

Jag är en blandning. Ibland stökigt som tusan, ibland tämligen prydligt. Oftast det förra.
Jag älskar att röja och slänga. Har inlett "sista städningen", vill inte ha nåt onödigt kvar.
Svårast har jag för de kläder som hänger och hänger och som jag tror att jag återigen ska kunna komma i nån gång ...

Prizillas pastiller sa...

...ja och det värsta tycker jag är alla kläder som bara hänger och krymper i garderoben. Verkar bli mer för varje år dessutom. Märklig mal kanske?:))

Janicke sa...

Jamen så måste det ju vara!
Nån liten insekt med en märklig påverkan som lever i garderoberna!

sinneskatten sa...

Här har du en som rör till det, men jag har ordning i röran!
Jag brukar säga att bara maken ger sjutton i att komma in i mitt arbetsrum har jag koll på var sakerna finns.

Prizillas pastiller sa...

...är nog benägen att hålla med lite där:))