24 mars 2013

Hål i mönstret och hål i huvet

Detta hålmönster återfinns i "Stickboken" sid 143 (Maria Netter, ICA-förlaget, med över 300 olika mönster och sticktekniker) som är ett slags sticklexikon. Faktiskt en stickteknikernas guldgruva.

Hade tänkt göra detta mönster och satte igång, glad i hågen, efter att ha kollat vad symbolerna står för.

1:a mönstervarvet från höger(rätsidan) säger:
Sticka ihop 2 m avigt, sticka 3 m avigt, sticka ihop 2 m avigt, 1omsl, 1 rm, 1omsl, 1rm, 1omsl, 1rm, 1 omsl. Och så upprepar man 2 aviga tillsammans osv.
Sen stickar man 1 varv avigt, 1 varv rät och ett varv avigt och gör så likadant  mönstervarv igen.

Detta har jag på mitt håll och kära väninnan långtbortistan på sitt håll ägnat oss åt under flera timmar, flera omgångar, flera kvällar.
Ingen kan påstå att någon av oss är noviser när det gäller stickteknik. Visst kan tillfälligt hjärnsläpp attackera mellan varven, men det brukar trots allt släppa om man låter det gå en dag eller två. Så har vi också gjort här. Lämnat stickningen och ägnat tankeverksamhet år viktigare ting. Och i hopp om att NU ska det verkligen klarna.

MEN DET GÖR INTE DET!  Det går inte att få maskorna att stämma när man gör nästa mönstervarv. Antingen har vi kroknat totalt eller också är det helt enkelt fel i mönstret. Kruxet är att man lägger till fyra m och tar bara bort två i en mönsterrapport.

Så var/när/hur tas de andra 2 maskorna bort som borde försvinna?

Det vore verkligen spännande att höra om någon har en lösning...

9 kommentarer:

Birgitta sa...

Jag blir inte klok på ditt mönster, men har ett som ger samma resultat och jag tror att mönstervarvet skall vara så här:
2 rm tills, 2 rm tills, *1 rm, 1 omsl* upprepa *-* 3 ggr till, 2 rm tills, 2 rm tills

Då lägger man till 4 och tar bort 4.

Prizillas pastiller sa...

Tack Birgitta - men fotot visar ju klart att det är 5 am, dvs 2 am tills, 3 aviga, 2 aviga tills = fem och där försvinner 2 maskor. Sedan läggs det ju till 4 med omslagen.
Ska testa dina maskor - fast 2 am. Att ge upp är inte min tekopp:)))

Birgitta sa...

Förlåt, jag missade en liten rackare där - 2 rm tills, 2 rm tills, *1 rm, 1 omsl* upprepa *-* 3 ggr till, 1 rm 2 rm tills, 2 rm tills

Hm nej, då får du 6 maskor i mitten... hehe, jaadu...

Birgitta sa...

Här kommer jag nu med en ny, fräsch teori - det kan inte vara så att det lilla tecknet som ser ut som v i själva verket ska vara tre ihop-stickade? om man tittar på bilden nedtill så skulle det kanske kunna vara tre maskor som går in i en? och så tre aviga på mitten?

Prizillas pastiller sa...

Birgitta, jag fullkomligt ääällsskkaarr människor med terrierfaktorn, som jag är så väl bekant med. Tro mig, vi borde bilda en egen folkgrupp!
Vi är två som noga analyserat symbolerna och är rörande överens om dess skaffenhet. MEN, jag tror dom gjort fel på ett ställe som vi inte lyckats hitta. Och det första mönstervarvet kan väl gå an, men sen då? DÅ börjar alla problem på allvar...
Din teori är inte alls tokig, ska testa vid tillfälle, av tack är hjärtat fullt för dina tappra uppslag till lösningar.

knitnetty sa...

Nu har jag tittat på fotot och jag tror också att diagrammet och förklaringen av det är heltokigt.

Så här tror jag att själva huvudrapporten på 1. varvet ska tolkas:

*[Sticka ihop 2 avigt]x4, [1 rät, 1 omslag]x4 upprepa från *.

Om man ska sticka fram och tillbaka bör man väl ha en halv rapport på vardera yttersida om du förstår vad jag menar - så här:

[Sticka ihop 2 avigt]x2,*[1 rät, 1 omslag]x4, [sticka ihop 2 avigt]x4 upprepa från * till du har 6 maskor kvar,[1 rät, 1 omslag]x4 och avsluta med [sticka ihop 2 avigt]x2.

Och så kan man ju välja att ha en kantmaska i vardera sida också.

Lycka till och Glad Påsk :)

Carina sa...

Hmm, jag ska inte ens försöka mig på att tänka:-)
Ha en riktigt Glad Påsk:-)

Carina sa...

Hmm, jag ska inte ens försöka mig på att tänka:-)
Ha en riktigt Glad Påsk:-)

Prizillas pastiller sa...

Wenche lilla, EURICA ropar jag högt ända bort till dig i Norge. Så rätt du har. Jag har stickat några varv och det stämmer på pricken med mönstret. Nu kan jag äntligen börja med min kofta. Av hjärtat tack för engagemang och kunskapsdelande.

Jag är så stolt över er flickor, jisses så mycket kunskap som ligger bakom allt klurande och testande.

Tusen tack!