9 april 2013

Snart värmer det med bara kofta

Här är den nu, den sen i vintras efterlängtade yllekoftan. Och det kändes riktigt gott att kunna hänga ut på verandan och fotografera. Lite av ett vårtecken.

Den är stickad i Forsells 4-ply ren ull, alltså inte maskintvättbara varianten och den är jätteskön. Grundmönstret är hämtat från den isländska boken med fair-isle-mönster och det blir så nätt, ingen risk att man fastnar med fingrarna pga långa flotteringar.

Men jag är inte van att göra knapphål så de kunde varit vackrare. Tekniken med två olika färger garn på uppläggen och i ärmhålen ger ett helt annat liv i färgerna. Men det gäller att ha tungan rätt i mun eftersom det blir tjockt vid första upplägget och man riskerar att maskorna ramlar av. Men snyggt!

Men jag ska nog ägna mig åt tröjor, det är så mycket knep och knåp med två framstycken. Och när man inte gör framkanten separat kan det hända att mönstret inte möts på mitten.

Det är precis vad som hände eftersom jag plockade upp maskor direkt från framstyckena. Suck!


8 kommentarer:

Birgitta sa...

Så vacker!

Bibbi sa...

Åhh, vad fin.

Janicke sa...

Jättesnyggt! Ett konstverk.
Vill ha ...
Kram på dig!

MarieE sa...

Tjusig! Men varför inte klippa och klistra...förlåt, "sticka & klippa" framstycket? Inte så farligt som det låter :)
Kram i vårens tecken!

Prizillas pastiller sa...

Tack för varma ord!
Marie, jag har gjort flera isländska koftor på detta vis, men tycker ändå att det är bökigt. Dragkedja är väl lösningen:)
Janicke lilla, mejla mig om du är köpintresserad, koftan har röd prislapp.
Och visst är våren på G - snömögel överallt!!!

Sussie sa...

Så otroligt fin!

Eva i Krusan sa...

Jätte fin kofta! Välarbetad.Håller med ,kanter och knapphål är ett gissel. Du har valt så fina färger också. Grattis till fint jobb!

Nina sa...

Knapphål kan oftast bli finare,gäller åtminstone mina. Men det syns faktiskt inte. Urtjusig kofta iallafall.