17 juli 2013

Tappade appar

Jaha, så har man fått en ny dator igen. Det låter förfärligt blasé, men jag köpte en ny för bara ett år sedan.
Men nu ska vi skrota makens gamla XP sedan 90-talet och den gamla datorn som innehåller alla hans foton under lika lång tid.
Men hans skärm är ganska ny och har det nyare lite avlånga formatet. Det har även min nygamla laptop, hela 17 tums skärm och det är rätt stort för en laptop.
Då bestämdes, på stående fot, att jag får en ny, lite mindre och tunnare, laptop och maken får ta min nygamla lite större.

Så nu sitter jag här med en Samsung Ultratunn 13 tums, silverfärgad tjusig liten historia. Den har en fantastisk kapacitet. Men Windows8. Jag fick lära om en del när jag köpte min nygamla som har Windows7. De nymodigheterna är en fjärt i himlen jämfört med win8. Det är appar o tappar o vabbar o tabbar och jag vet inte allt vad det heter och vad alla förkortningar står för.
Ändå är jag de facto inte helt främmande i pc-världen, men det här var överkurs.

Förmodligen blir det som vanligt - om en vecka tycker jag att det är jätteroligt...

4 kommentarer:

Bibbi sa...

Ju äldre man blir, desto jobbigare känns det med nya bruksanvisningar. Men det är ju roligt med nya grejer. Gratulerar.

Birgitta sa...

Kul med nya grejer, du får berätta om du är nöjd med din ultratunna - jag ska se mig om efter en ny jag också så fort jag kommit över att jag köpte ny mobiltelefon... Hörde för övrigt från ena systern ungefär samma ord om appar och grejs i förra veckan.

Janicke sa...

Hoppas det blir så att du kommer att gilla W8. Ser inte fram emot att behöva byta den dan jag måste.
Jag har också en Karen Blixen! Visst är den underbar. Vore ju ljuvligt med rosor på balkongen. Säkert går det att googla fram goda råd om krukor osv.
Lycka till med allt, ha det gott tills vi ses. Och även efter det ...♥

Prizillas pastiller sa...

nya datorn är en Lenovo Notebook, liten, smidig och får inget skönhetspris, men gör vad den ska. Läste att märket är världens tredje största på pc och det största häromåret på mobiltelefoner. Från Kina, som köpte gamla IBM, om ni minns. Till saken hör att det var ett mycket hemult pris - vilket inte var direkt avgörande, men hjälpte valet.