27 juli 2013

Teknikaliteter

Jaa, snälla nån, det här med teknik är inte alltid så enkelt. Men jag inbillar mig att jag gjorde det enkelt, för mig.
Den mycket vackra, men innehållande windows 8-datorn, åkte vänligt men bestämt tillbaka till butiken. Jag orkade helt enkelt inte sätta mig in i allt nytt det innebär att ha windows8. Det är ett helt nytt gränssnitt. Och vi är inte yrkesarbetande, vi använder dator för lite småjobb, email, räkningar osv och mobilerna använder vi för att prata i telefon med. Det blev helt enkelt för mycket med en dator som vill ha allt synkat till förbannelse. Säkert utmärkt till stressad yrkesmänniska, men här blev det stopp.
Och att hitta en liten laptop med wimdows7 var ingen lätt uppgift. Eftersom maken ska få min nygamla,(windows7), laptop som har högsta och det mesta av det mesta då han jobbar med bilder, så duger ju en väldigt enkel variant till mig som bara betalar räkningarna och fixar vårt sociala umgänge via facebook och epost. Ingen av oss laddar ner filmer eller spel.
Sagt och gjort. Vi hittade den lilla källarfirman dinlaptop (påhittat namn) som man kan söka upp när man vill ha speciallösningar. Och det anses det vara att hitta  en dator med windows7 idag.

Grabbarna gjorde den startklar för mig, la in och tog bort väsentligt och oväsentligt och så fick jag hämta den om några dagar.

Nu är det några dagar och jag är sååååå nöjd. Ett märke jag aldrig hört talas om (IBM på frammarsch!).
Så nu sitter maken  o jag här vid arbetsplatsen och petar ut och petar in - det vi anser vara högsst personligt att ha på resp dator.
Då slipper han sin urgamla separata hårddisk med XP och jag vet inte hur många grafikkort extra vi stoppat in för bildernas skull.

Nu ska vi bara ladda ner mail-programmen och automatiskt vidarebefordra g-mailkontona.
Men vi kanske hörs framöver i alla fall:)

2 kommentarer:

Janicke sa...

Puh, så det var så det gick.
Får verkligen hålla tummarna för att W7 håller ett bra tag till.
Kram på dig i flyttstöket!

Janicke sa...

Tittar in och säger hej och håller tummarna för att allt funkar i flytteriet ♥