12 juli 2013

Vacker bokrygg en konstart?

Vojne, vojne - nu är det exakt en månad sedan vi hade kontakt! Och om ytterligare en månad har vi ny adress.
Under tiden packas det, jag kan inte minnas att det varit så jobbigt tidigare flyttar. Nu ska vi ändå inte ta med oss några trädgårdsprylar. Alla trädgårdstillbehör blir kvar på Larstorpet. Utom däckstolarna och lilla matbordet med två stolar som ska med till balkongen. Det blir framtidens trädgård. Som tur är består balkongen av hela 13 kvm, så det blir nog plats för några pelargoner och lite odlad ruckola.

Halva bokhyllans böcker är bortskänkta eller kastade. Det går inte att spara alla pocketböcker år ut och år in, jag har bestämt mig för att bara spara på gamla klassiker, favoriter och riktigt gamla böcker med vackra ryggar. Läste någonstans att det nu är trendigt med böcker igen, att det tillhör inredningen. Jisses så otrendig jag måste ha varit i alla år som bara ääällssskarr mina bokryggar. I alla fall känns det bra att ha rensat en del i litteraturen. Visst kan man köpa e-böcker och läsa på surfplattan, men näe, det är inte samma sak. Bokryggarna blir som ett sammelsurium av olika konstarter på väggen. Och det ska vara vit bokhylla mot vit vägg, då får böckerna "tala". Och ja, vi har med all säkerhet, hoppas jag, olika uppfattningar om detta. Man kan låna på bibblan också, vilket är ett utmärkt sätt att förkovra sig om man enbart läser av den anledningen. Jag vill ha både inredningen och förkovringen.

Kikar du på tidigare inlägg med bilder från försäljning av Larstorpet så syns bokhyllan på någon bild. Den är fastbyggd i väggen och runt fönstret i vardagsrummet. Och ska också lämnas kvar. Sen har vi mindre bokhyllor i nästan alla rum, kok/trädgårdsböcker i köket, kontorsböcker på kontoret, sy/stickböcker i arbetsrummet. Konst/djurböcker längst ner eller där det får plats.

Har i alla fall kunnat konstatera att jag har en viss ordning i oordningen och det är med blandad sorg/förtjustning/glädje jag ser flyttlådorna fyllas och samlas på hög.

Men så här få flyttlådor har vi aldrig haft förut...

2 kommentarer:

Bibbi sa...

Egentligen är det ganska nyttigt att flytta. Man borde lossasflytta ibland för att få det rensat. Jag har flyttat ett antal gånger och det är faktiskt spännande att komma till en ny plats.

Birgitta sa...

Så gjorde jag också, med blandade känslor, när jag flyttade hit till min stuga förra året. Alltså sorterade bort en massa böcker, men sparade både vackra böcker och böcker jag tycker om att läsa om, av skiftande djup och kvalitet... Nu drar det ihop sig till flytten då! Jag är bara flytt-hjälp i år: båda sönerna, mamma, syrran och systerdottern - de tre senare ganska intensivt i tid med början nästa fredag. Pust. Hoppas allt går bra med er flytt!