10 oktober 2013

Tingens oordning

Vi har suttit och försmäktat i en öde internetvärld.
I och med flytten ärvde vi modem (eller router) av föregående ägare. Liksom IP-telefoni. Lät ju enkelt och bra. Och, det har fungerat till och med för några dar sedan.
Plötsligt, utan minsta förvarning, var allt dött och utan ljus. Alltså inte ens powerlampan lyste. Vilket fick mig att börja kolla om en propp gått just till "kontoret", men allt annat lyste. Gjorde som dom säger i leverantörens tips till hugade telefonfrågekunder - stängde av, räknade till både 60 och 10 sekunder. Ingenting hjälpte.
Försökte ta mig fram till deras kundtjänst. Efter ett lyckat försök kunde även dom konstatera att modemet hade lagt ner verksamheten. Sa deras Johan. Och utlovade att nytt var på väg redan NU och skulle komma om ett par dagar. Att fuska och försöka hämta på stan var inte tal om. Det här är inte Felia, med butiker på stan.
Så häromdagen dyker det upp ett sms i mobilen att det ska komma en tekniker hem till oss. Oj då, tänker jag, var det ett fel som drabbat hela föreningen? Nejdå, det ingick i deras service och skulle inte kosta något. Fick jag veta efter ytterligare samtal till deras kundtjänst. För sånt kan man bli lätt orolig av.
Nu bestämde vi att tek´nikern skulle dyka upp som idag mellan 8-12.
Men, med posten igår kom en paketavi och jag kunde gå till Coop och hämta ut ett nytt modem.
Bah, tänkte jag, det där installerar jag väl lätt som en plätt och kan avboka morgondagens tekniker.
Sagt och gjort. (Men först skulle jag träffa mina damer på Stickeriets stickcafé, så jag satt där och fikade, tog en underbar toscabulle, stickade totalfel och hade bara en sak i tankarna - modem, internet, kontakt.
Väl hemma installerade jag allt, fixade det nya lösenordet i nätverket och väntade med spänning på att den rullande solen i fältet för internetkontakt skulle försvinna. I helskotta heller.
Detta är inte ett forum för mina uttryck vid denna tidpunkt så jag hoppar över all översättning.
Det visade sig när teknikern kom i morse att vi fått fel modem. Det vi fått var bara för företag.

Jaa, så fick vi då ordning på internet. Kvarstod nu att meddela kundtjänst att man inte längre behövde ha vår IP-telefon vidarekopplad till min mobil. En gång i timmen från ca 10 på fm till 14 em försökte jag, omöjligt säger jag. OM man inte har lust att sitta i sin enda fungerande telefon, mobilen, dyrt, i mer än en halvtimme. Vojne vad slantar!
Sedan skulle det gamla modemet skickas tillbaka till bolaget, mot ett vite av 500;-. Men teknikern tog med sig hela kartongen med modem.
Vid förklaring till kundtjänst om denna händelse blir reaktionen: "näe, det kan dom inte göra, de är ju inte ens från vårt bolag".

Inte vet jag var man får det är tysta bävergrävda tålamodet ifrån. Idag har jag varit nära total kollaps. Inte bara över tingens oordning, utan över vilken sorglig tillvaro det måste vara för ett företag där ingen ringer upp och säger:
"jippi, idag, imorgon, senaste veckan har allting fungerat utan avbrott. Ni är så duktiga som har koll och ordning på allting, ni är faktiskt värda en puss i påsk".

Men det tänker jag göra - när dom har förtjänat det.

3 kommentarer:

Birgitta sa...

Åh, det riktigt kryper i mig - varför måste man ALLTID ägna en sådan massa tid åt att olika företag ska få det rätt? det är väl en sak att det kan ske misstag av olika slag, eller att något kan gå sönder - men när det sedan staplas ytterligare fel till en pyramid och kundtjänst inte går att nå... morr! skönt det funkar nu i alla fall!

Janicke sa...

Känner precis som Birgitta, det kryper i hela kroppen när jag läser.
Morrrr!
Hoppas nu att allt funkar, och funkar länge!

Prizillas pastiller sa...

Jaa, flickor, peppar, peppar, so far so good. Men visst är det maktlösheten och tiden som tar så på krafterna. Jag har sovit nästan ett dygn...