18 februari 2014

Fääärdig!

 Så blev det ytterligare en tröja med rönnlöv (eller-blad om man föredrar det). Stickad i Järbo´s 1-trådiga ullgarn. Det är perfekt till lite tunnare, men ändå mönstrade tröjor.
En slätstickad, enkel tröja med rullade kanter och hals. Stickad i mjuk merino-ull.

Den senare mycket bra modell till lite lång t-shirt som undertröja.

Nu har jag stickat till mig rätt bra grundmodeller, plus lintröjorna, så nu har tre att välja på och det är egentligen bara att köra på så det ryker.

11 kommentarer:

knitnetty sa...

Hej på dig :)
Rönnlövs-tröjan är helt underbar! Jag kände att jag fikk lust på en ;-)

Prizillas pastiller sa...

Tack, tack - ja du har väl inget annat för dig:))))))

Surtanten sa...

Snyggt!!

Hur funkar 1-tr i mönsterstickning, finns det risk att det vrider sig?

Prizillas pastiller sa...

Hej du fina,
nej det har jag aldrig märkt. Tvärtom. Det här garnet var ovanligt lättstickat (Järbo Gästrike) men dammar som f..n. Har en skön ullkänsla, men på mig sticks ju allt utom bomull!

Surtanten sa...

Det låter jättebra, jag måste testa någon gång....

Birgitta sa...

Men ååååh, tröjan med rönnlöv är fantastisk! Tack för ditt erbjudande! För tillfället har jag inte plats för mer material, min stuga är mycket liten, men jag jobbar på att tömma lagren... :-)

Helen sa...

Rigtig fine trøjer

Janicke sa...

Snyggt duktiga du!

Trulte sa...

Hei, så kjempeflott! Deler du med deg oppskriften? Jeg har tynt garn som jeg så gjerne skulle laget en slik skjønn genser av - til meg selv!

Prizillas pastiller sa...

Tack Trulte. Eftersom allt är egen design och mönstret ligger i min maskin blir det knepigt. Kan bara tipsa om att du tar egna mått och gör stickprov, vilket ändå är ett måste. Sen kan du ju göra vilket ytmönster som helst. Det finns massor att hitta både på internet via olika sökmotorer, Ravelry och knititknow. Lycka till!

Birgitta sa...

Ja du, 24 timmar räcker dåligt till. Det är ju det att man tyvärr har något fånigt och opraktiskt behov av att sova lite också :-)