1 februari 2014

Slöjdat och klart


...som tidigare sagts - jag vet inte vad, men något har hänt med Hemslöjd. Det fick mig att ta en prenumeration och häromdagen kom den i brevlådan. Luktar lite tryck-illa, men ack så vacker!

Detta nummer handlar om folklore och färger. Mycket historik om färgers bakgrund. hur man bla väver och smyckar samedräkter, nytt på textilfronten. Ja jag blir alldeles paff och lusläser för andra gången denna tidigare smått illa beryktade tidning/magasin. Jo, det har faktiskt varit så. Mycket knätofs och virkade spännen. Och det är verkligen inte fel, men en tidning som ges ut av de som påstår sig värna om vårt kulturarv i smått (Svenska Hemslöjdsföreningen), och i gott ska ha ögonen på kommande generationers konsthantverk och lyckas skumma hela arvet av hemslöjd med vad det innebär, konst, konsthantverk, textilier, garner, ja det finns inte plats att nämna alla, ska ju också visa var, när, hur det hela uppstår och varför. Och vad som komma skall. Oj, nu måste jag hämta andan.

Nu har det - enligt min uppfattning - blivit ett stycke historik blandat med foten i framtiden.
Hittar faktiskt inget bättre sätt att uttrycka det. Men mycket läsglad är jag. Det är riktigt bra.


1 kommentar: