15 februari 2014

Tucker du det?

 Blev plötsligt så sugen på att sticka tuckmönster. Sagt och gjort. Tog ett tunt, entrådigt ullgarn och testade på. Det blev så många så jag var tvungen att sätta små nummerlappar på för att veta vilken när valet väl var gjort.
Och så fastnade jag för detta mönster. Ser ut som gammaldags spetsstickning och det går så lätt i maskinen när inte en massa maskor ska samlas på en nål, vilket är det vanligaste i tucken.

Anledning till att jag valde testerna i annat garn än det jag skulle använda är helt enkelt att det är ett lite dyrare garn, tunt som sjutton, 50% silke, 10% kidmohair och 40% merinofine.

Det är så lätt och så mjukt så det väger nästan ingenting.

Men, det dammar så munskyddet åkte på. Prosit på er!

3 kommentarer:

Surtanten sa...

Välkommen i tuckträsket :-) Fast det senaste jag stickade var slip, det finns en massa fint på den fronten också.

Snyggt blir det, det blir säkert underbart i ditt tunna "lyxgarn"

Birgitta sa...

Så vackert, tucker jag! :-)

Prizillas pastiller sa...

Tuck flickor. Och nästa gång ska jag nog testa slip, har faktiskt aldrig gjort det. En vacker dag...