5 april 2014

...varit borta ett tag!

Oj, det känns som om jag varit borta i flera år!!!
Men nejdå, jag är kvar i detta jordeliv. Men tyvärr blir det mindre av stickeriet än jag hade avsett i början av året. Då när flytten var överstökad och det bara skulle stickas för hela slanten. Gå på stickcafé en gång i veckan och sjunga i kör en gång i veckan.

Jag blev erbjuden och åtog mig ett jobb. Ett till. Så förutom det jobb jag redan hade hemifrån, och med hemmet, maken och jycken, har jag nu ett jobb då jag åker till den stora staden tre gånger i veckan och jobbar mellan 6-7 timmar varje gång. Lite godis som tacksamt ramlar in till en passionist i dagens Sverige.
Men gissa vad jag gör på mina lediga dagar? Ja, dessvärre så blir det inte så mycket stickat.

Hade faktiskt en ljuvlig tröja på gång till favvo-svågern. Hittat gammalt mönster som jag lagt in i maskinen och satte igång. Vid tredje misslyckade stickningen la jag alla såna planer på hyllan. Något sa mig att det inte var meningen. Kanske han får lite rabattrensarprylar istället.

Men sen vi hördes senast så har jag varit på Fårfestivalen i Kil och det var riktigt roligt. Massor av människor och ett aldrig sinande av kreativa ull-alster. Passade på att inhandla en motor till stickmaskinen. Tänkte på mina planer om sjalar och tröjor i tunt lin och hur jag skulle hinna få fram tillräckligt många till marknad i höst och hur himmelskt skönt det skulle vara att slippa stå och dra släden för enbart slätstickning. Tråkigt så klockorna stannar! Och axlar och nacke tackar o bugar!

Inhandlade också en extra stickis just för maskinens skull så jag får stå och påta med min elektroniska medan den andra gör tråkjobbet.
Men det har tagit lite tid att sätta ihop och få kläm på hur allt fungerar. Plus ny inredning där hela anläggningen får plats.

Idag har maskinisten stickat tuckmönster medan jag tittade på. Märklig upplevelse! Lika härligt som när man tar hem en målare och slipper måla själv. Fast det kreativa i stickningen går aldrig att leja bort.
Det är ju liksom det som är själva nöjet med alltihop. Även att göra vissa bitar för hand. Och just handarbetet i stickningen går aldrig att komma ifrån. Oavsett vad maskinbelackarna tror sig veta, det är ett hantverk fast du får hjälp med maskorna.

5 kommentarer:

sinneskatten sa...

Ja hur man än planerar att man ska göra så blir det som det blir ändå.

Birgitta sa...

Gott att höra ifrån dig igen! Ja, tiden vill gärna gå fort när man har mycket man vill göra. Hoppas du hinner andas och njuta av vårluft och sånt också.

Prizillas pastiller sa...

Haha, tack - och ja, jag hinner både andas och njuta och det här med 1 timmes resa en färdriktning flera dar i veckan har jag också kommit över. Perfekt sätt att göra resårstickning eller upplägg, tihi:)

Surtanten sa...

Oj, du ligger verkligen i. Det var många spännande projekt. Vad är den nys stickisen för en?
Själv skall jag sätta igång med en sommartröja, bara jag kan bestämma mig för hur den skall se ut.

Prizillas pastiller sa...

hej kära du, ja jag ligger i en kortare period i alla fall så får man se vad som händer. Jag köpte en Brother864, jättefin, och den används enbart till motorn. Kan förstås göra annat än slätstickning, har just testat tuck och allt funkar bra, men motorn går ju så fort så man måste passa och flytta tyngderna. Väldigt roligt faktiskt!
Är allt bra med dig?