28 maj 2014

Björkris är inte bara smisk

Så har det kommit en ny utgåva av Hemslöjd. Den här gången handlar det mest om vad och hur mycket man kan göra av en björk. Och det visar sig vara en hel del. Tyvärr inget dock som går att översätta till mitt hantverk, maskinstickning.
Men jag gillar fortfarande det här nya maneret på magasinet, känns fortfarande lite spännande och även om jag snöat in på just stickning odyl, är det faktiskt lika kul att läsa om andra typer av hantverk. Blev imponerad över vad man kan använda en björk till.

För, och det är nu allmänt vedertaget, även om du använder datorn går det under benämningen hantverk - du använder ju ett verktyg som du har i handen...

3 kommentarer:

tygochgarn sa...

Jag gillar också "nya" Hemslöjden! I det här numret blev jag fascinerad av att läsa om hur man kan få trä att "impregnera sig själv". Men jag är särskilt förtjust i de nummer som handlar om textil.

Eva Hudin sa...

Hej och tack för besöket. Maskinstickning låter spännande, men jag har aldrig provat. Kul faktiskt, att även arbete i datorn räknas till hantverk. Jag har i många år varit lite skeptisk till att kalla det hantverk, men jag har blivit mer och mer övertygad om att det nog är så. Jag gör själv bilder i vektorgrafik i datorn, därefter använder jag penna, pensel.
Bästa Hälsningar
Eva

Prizillas pastiller sa...

Jovisst är det så Eva, handstickningsmaskin, dator, knivar, sågar mm mm - allt är att betrakta som redskap för att nå det slutliga målet. Utvecklingen går framåt och även inom detta område får man hänga med sin tid. Lätt räknade är nog de som syr ihop en klänning för hand idag. Ändå räknas det till hantverken, ibland tom konstverk.
Fö älskar jag Karins lingarn, har gjort ett par tröjor av det och de blir bara vackrare med tvättarna. Ha de gott!/Eva