20 juli 2014

En socka utan starr, skakad, inte rörd.

Så har det nu blivit dags att tänka på vintern. Nähä, skojar bara! Jag försöker göra av med lite restgarner och skaffa plats för en del nytt. Dessa är gjorda av ren ull och det kanske inte är det bästa för folk som använder sina raggisar som tofflor, men som ren värmekälla är de oslagbara.

Så har jag fått mitt andra öga fixat. Skrev förut att jag hoppades på något innan semestrarna. Tur som tokig med tiderna har jag. Har haft ett litet helvete med ett opererat öga som jag såg jättebra med och mitt gamla öga som är översynt med brytningsfel. Som sjösjuk hela tiden.
Ringde och beklagade mig, fick tid 9/7.
Skulle på efterkoll med första ögat 23/6 och beklagar mig lite lätt. Då säger uskan - jamen här finns ett återbud den 26/6, vill du ha det? Men visst!
Den här gången var jag mer nervös, första gången hann jag inte tänka alls.

Så skönt att få det gjort och så ska det ju bara ta 3 veckors droppande morron, middag, kväll så är saken klar.
Tjohej du. Så fort jag upphörde med dropparna kom problemen. Ögonen skaver som om det kommit in skräp, det värker och det rinner från ffa högerögat. Och jag kan inte vistas i dagsljus.
I omgångar är jag hos akuten på S:t Erik (inflammation i ögat) och extratider hos Sabbatsberg.

När kirurgen undersökte mig före operationen så konstaterade hon att jag hade skör hornhinna. Jag frågade förstås vad detta innebär och fick svaret att "vi får vara extra försiktiga när vi sätter in nya linsen".
Vad man underlät att berätta, från början till slut, är att läkningstiden förlängs när du har sköra hornhinnor. Och rinnet från högerögat nästan försvann när läkaren gjorde en spolning av tårkanalerna. Det hade fastnat något därinne som försvann med spolningen. Först fick jag höra att med "din ålder får man räkna med att bli lite torr både här och där". Har aldrig haft problem med torra ögon trots heldagsjobb framför datorn och dammig miljö vid stickmaskinerna.
Idag, 5 veckor efter högerögat och drygt 3 veckor efter vänsterögat, har det, peppar, peppar, för första gången känts ganska ok i bägge ögonen. Jag tar fortfarande kortisondroppar och gel mot uttorkning, (kortison torkar ut, det berättade man heller inte) men mitt högeröga gråter inte och det har inte varit fullt så mycket "skräp" i vänsterögat.
 Så nu ser jag lite framåt igen och hoppas förstås att läkningen är på gång och att det snart blir dags att prova ut nya brillor.
Har märkt att seendet är mycket sämre på morronen, (svullna hornhinnor) för att sakta bli bättre och bättre framåt dagen, efter lunch ser jag bra.  Men läsbrillor kommer alltid att behövas.

Skojar inte när jag säger att i en kruka i vårt vardagsrum finns olika uppsättningar av alla storlekar från1+ till 2,5+. Vill ju inte ränna runt och leta så nu finns på plats 2+ vid datorn, 1,75 för läsning bredvid, 2,5 för läsning av morrontidningen, 2+ vid läsning framför TV:n (kvällsbruk) osv.

TV:n ser jag glasklart (de gånger något finns att titta på) men framför stickmaskinerna har jag 1,50, rakt ner i bädden:))

Och allt detta hade jag klarat utan vidare klagan eller mankemang - om någon gett den minsta hint om att sånt här kan inträffa. Då ställer man ju in sig på lite längre konvalescens och ev krämpor. Men nej, alla dessa kliniker utlovar guld och gröna skogar, på 3 veckor har du fått "din syn tillbaka" och visserligen sägs att ögonen läker långsamt - minst 4 veckor tar det. Häpp!

Räds nu inte dessa rader - det är helt fantastiskt att kunna se allting klart, och bara ha läsbrillor. Fantastiskt att det inte kostat mig ett öre (skatt?) Och underbar personal överallt. Det handlar bara om att delge patienten sanningen rakt upp och ner. Inga som helst förskönande omskrivningar behövs och jag hade inte behövt besvära vården med dyrbar tid som kunde ha kommit mer behövande till godo.

Enkelt, javisst är det.

5 kommentarer:

Bibbi sa...

Jag får gratulera till bra ögon. Jag får väl hoppas på gråstarr då. Själv har jag försökt med "terminalglasögon" vid stickmaskinen, men jag måste i alla fall ta av mej glasögonen och använda enbart mina närsynta ögon för att se ordentligt. Glasögonen åker alltså av och på hela tiden.

Prizillas pastiller sa...

Haha Bibbi (och tack) du har säkert tiden på dig att hinna få gråstarr. För´min del upptäcktes det för ca ett år sedan och nu i våras när jag besökte optikern för jag tycke synen blivit så my cket sämre blev det omedelbums en remiss för vidare utredning och operation. Det kan komma utan att det egentligen märks så mycket. Men de säger att damer efter 60 är mest drabbade och kvinnor mer än män. Jaha, så fick vi det också!!:))

Janicke sa...

Håller tummarna för att ögonen nu raskt blir som de ska.
Tack för att du delar med dig - nu vet jag vad jag ska fråga när det blir min tur.

Synnöve sa...

Tack för ett fint inlägg och grattis till att det nu börjar arta sig.
Är 58+ och fick höra hos optikern i mars att gråstarren är på kommande. Bra att veta om sköra hinnor etc. Sällan får man nuförtiden tillräcklig information om saker man bör veta vid eller efter behandling. Det anses visst rätt ofta att folk googlar och vet allt som behövs,men inte skall det ju vara så.
Hoppas allt går bra med ögonen.

Prizillas pastiller sa...

Synnöve, roligt att kunna vara till lite nytta för andra i samma situation. Man vet ju liksom inte vad man ska fråga om när dom frågar om man har några frågor... Lycka till själv när det blir din tur!