18 augusti 2014

Filtrerade uppfattningar

Söndagen var vi på marknad. Som utställare. Jag och väninnan från långtbortistan. Vi skulle sälja flera av de vackra alster vi jobbat med sedan nästan ett år tillbaka. Mössor, vantar, koftor, tröjor. En enda färg, storlek eller mönster av allt. Inget konfektionsaktigt samma i flera exemplar. Vi har virkat och stickat dels på handstickningsmaskin, dels för hand.

Men vi var för tidigt ute. Inte många ville redan nu handla för kallare tider. Som vanligt är det 50 procent som tycker att man är för dyr och andra hälften att vi nästan borde skämmas som inte tar mer betalt. Alla är tycker vi olika.

En trevlig kvinna i ståndet bredvid oss sålde smycken hon gjort själv. Glaskonstnär. Hon ställer ut på alla marknader landet runt. Och hon hade en jacka/kofta på sig som var bland de snyggaste jag sett i den vägen. En stickad jacka, vrålsnygga detaljer i svart och lätt swagger-modell. Och jag blev så inspirerad. Tänkte genast - hem och sticka NU.
Talade om förstås vad jag tyckte om hennes jacka och fråga var hon hittat den. Hon svarade:

"Ja, visst är den snygg och den är verkligen en favorit, varm och skön och härliga färger. Jag köpte den på en hantverksmässa för nåt år sedan. MEN, den är ju maskinstickad..."

Det märkliga är ju att hon själv har maskiner till hjälp i sin tillverkning, men det skulle ju ingen ha en tanke på att fråga. Eller därmed förringa skönheten.  "Har du smält glaset för hand eller värmt det i en ljuslåga"?

Är det verkligen så att de vackra saker vi stickar på en handstickningsmaskin inte är lika mycket värda i andras ögon eller plånbok? Kan det tom vara så att i samma stund vi får/tar reda på att ett plagg är maskinstickat så lägger sig ett slags filter över ögonen och plagget förlorar både glans, värde och skönhet?

I så fall - säger det mer om människan eller stickningen? Sug på den karamellen!

5 kommentarer:

Janicke sa...

Hm, ja det är ju en karamell att suga på.
Efter att ha sugit inte så väldans länge tänker jag att ett maskinstickat plagg inte alls förlorar i glans, värde eller skönhet när jag vet att det är maskinstickat. Jag har min/din älskade jacka!
Jag tycker att maskinstickat ska kosta ordentligt. Det är som med den där historien om kinesen som skulle måla en ros till kejsaren, du vet.
Kreativitet, hantverksskicklighet och kunskap ligger ju bakom maskinstickat såväl som handstickat. Så hennes "men den är ju maskinstickad" borde bytas till "och den är ju maskinstickad".
Vilket inte hindrar att jag inte tycker att det är konstigt att handstickade plagg är dyrare än maskinstickade. Tänker på en älskad kofta jag en gång hade, köpt i Norge, handstickad, jättevacker. Men hade det funnits en maskinstickad likadan hade jag lika gärna köpt den.

Prizillas pastiller sa...

Jodå kära du, visst ska handstickat kosta mer, det tar mycket längre tid. Ändå är det mycket enklare att sticka för hand, du behöver varken vara matematiker, tekniker, dataproffs (om man har ett designprogram) och det är mycket lättare att byta färger, rätta fel och se vad man gör (på maskin har du alltid avigsidan mot dig). MEN ett handstickat plagg är som penseldrag istället för roller, man kan se den mänskliga beröringen. Visst är det vackert.

Janicke sa...

Wow, det har jag faktiskt aldrig tänkt på - att det är enklare att sticka för hand. Du ser hur lite man vet ...
Kommer att se på maskinstickat, vilket jag iofs aldrig har haft något emot, med andra ögon nu.

MarieE sa...

...och vem opponerar sig mot maskinsydda klädesplagg?
Bra att du nämner allt förarbete, sen har vi ju monteringen.
Kvalitetsgarn lönar sig dessutom. Bland mina närmaste (inkl bästa,rara ex-svärmor)finns plagg som varit i bruk i 25 år....helt otroligt.

Prizillas pastiller sa...

Haha Marie, de är många! Och, f..n, jag glömde monteringen. Å andra sidan är ju skillnaden inte så rasande stor - beror på hur förstås:) Betr kvalitet så handlar det också mycket om hur man behandlar sina stickade plagg och där vet jag att även ett billigare(om du menade kvalitet = pris?) tex ullgarn klarar sig många år.