11 oktober 2015

Mullbär och annat

 Den här koftan är gjord av ett garn jag fick tag på via vår grupp Maskinistgarner. Hade legat på vänt i Skottland. Det är en blandning av mullbärssilke och viskos. Fantastiskt material. Hade lite märklig lukt när jag tvättade den, men det försvann när den torkat. Härligt mjuk och lite "svängig".
Och namnet till trots - det är ju inte silke från mullbärsträdet utan det är silkesmaskarna som livnär sig på mullbärsträdets blad...(avdelningen onödigt vetande)

Den här röda tröjan är också gjord i min nya garnsort,  merinolammull. Man blir väldigt bortskämd för alla andra garner känns så grova när man jobbat med det här i några tröjor.
Det lustiga är att garnet, precis som alpackan, växer på längden så jag har fått dra ner på varven för både body och ärmar. Den här blev proportionerlig, men de andra två grå är aningen långa.

Och nu väntar nystickade muddar till mig själv, efter flytten verkar de ha försvunnit...

Inga kommentarer: