15 februari 2016

Hjälp, blixten slog ner!!!!

 Det började med att jag köpte en overlock. Tanken var väl att man skulle kunna sy ihop stickade tyger eller egna alster som tovats .
Och vad hände? Jo maskinen har varit ståendes oanvänd sedan i somras.
Jag läste manualen hur man skulle trä de fyra trådarna - sen la jag ifrån mig boken och ställde in maskinen i förrådet.


Till maskinen hörde en väldigt fin väska där precis allting får plats, så praktiskt tänkte jag - om man vill ta med sig maskinen till annat ställe.














Och för att riktigt understryka hur allvarligt detta var hade jag köpt (på rea) några rullar svart och naturfärgat som skulle utgöra grunden.

Så fyllde jag år och då kommer bästa väninnan med en hel liten kasse fylld med glada overlockfärger.

 Vi träffades i tygaffären och jag hittade förstås genast tyget till sommarskjortan plus ett hyfsat mönster (de kostar verkligen skjortan idag).
 Och vi gick runt och såg det ena spännande mönstret efter det andra.
Så klart jag tänkte på att det där kan man nog översätta till stickmönster.














Och i natt hände något. Jag drabbades av blixten.
Plötsligt stod det klart för mig att jag MÅSTE börja sy igen!!!! Jag som under hela mitt liv sytt kläder och annat. Kostymer, jackor, dräkter, brudklänning, barnkläder, ALLT. På en mycket trogen Bernina. Fattar inte att den höll. Och jag bytte ut den mot en modern Brother som kostade skjortan och gör knapphål och en massa olika sömmar, söm jag aldrig använder. Den maskinen används till att sy upp byxor och gardiner, punkt.

Sen tog ju stickningen överhanden totalt - tills nu.
Jag ska lära mig overlocken och jag ska köpa en ny Bernina och jag ska få syglädjen tillbaka.
(efter att just ha köpt ca 15 kilo garn för några tusenlappar!!!!).

Var bara tvungen att skriva ner detta så jag kan gå tillbaka och försöka förstå vad som hände i natt. Det ena behöver ju inte utesluta det andra, men allt var så glasklart.
Tror jag säljer en av maskinerna plus motorn och nästan alla garner, behåller lilla grova och sen ska jag sy.

Inga kommentarer: