8 april 2016

Maskprov, alltså på stickat, inte prov för maskar...

 Japp, på med lite ny energi och garntestning. Det här är ett handfärgat garn inhandlat hos Lityarn och tanken var att göra en varm poncho till våra, hm, ljumma svenska sommarkvällar.

Det håller bra i tvätt och färgar inte av sig. Provet stickades på standard ms9 och 24m/34v/10cm.

Och hur vet jag det sistnämnda - jag som aldrig gör maskprov?
Jo, jag använde den här makapären som tills nu enbart hängt på väggen framför stickmaskinen.
Fast det ska ärligt erkännas - jag har inte den blekaste om hur uträkningen ska ske - däremot är det så fiffigt att det ihåliga utrymmet är exakt 10 cm och jag räknar enkelt hur många varv och hur många maskor som ryms däri.

Simsalabim sa Bill till Bull, nu är det helg!

4 kommentarer:

Bibbi sa...

Nej, man ska inte krångla till det i onödan. Det verkar vara en fiffig mackapär.

Prizillas Pastiller sa...

hehe, ja det var i alla fall lätt att räkna i det håliga utrymmet!

tygochgarn sa...

Man har nytta av den när man ska räkna ut maskantal också: när du med hjälp av "fönstret" sett hur många maskor du har på 10 cm kan du räkna ut antal maskor på valfritt antal cm. Det finns ett exempel på ramen som visar hur du får fram maskantal för något som ska vara 55 cm brett. Först ställer du in den röda pilen på det maskantal du fått fram för ditt stickprov. Sen tittar du på den röda pilen på 50 och i luckan bredvid ser du maskantalet för 50. Sen tittar du i "luckan" bredvid siffran 5 på den röda pilen och får fram maskantalet för 5 cm. Dessa två maskantal lägger du sedan ihop. Hoppas detta hjälper dig att använda ditt fiffiga redskap ännu mer!

Prizillas Pastiller sa...

Åh så imponerad jag blir!!! Jag förstår ju att det är en vits med alla siffror! Men trots detta är min erfarenhet att det blir ändå aldrig som man tänkt sig hur mycket det än räknas på tvären och bredden. Jag går efter mitt ögonmått, bla, men det tar ju några år att få in det stickade på det också. Fast ska jag bjussa på en beskrivning så kan det kanske vara till användning för den personen... Tack snälla, ska spara din förklaring på ett säkert ställe:)