14 maj 2016

Bomull, dä ä mitt liv dä

Åh vad jag är avundsjuk på alla människor som tål att ha ull närmast huden. Jag kan inte ens tänka tanken utan att det börjar klia på kroppen. Visst, vissa koftor har jag kunnat haft med en tjock bomullströja under - men hur kul är det en sommarkväll?
Så fick jag tips av en maskinist-kompis om tunnare bomull på koner.
Ja, efter några testomgångar ser det ut så här nu i garnskåpet. Jag sålde den ull som fanns kvar och inhandlade dessa istället. I ett tidigare inlägg syns mitt första alster och känslan i detta garn är fantastisk. Bomull är ju normalt mjukt, men allt mercericerat hårdspunnet på små 50gramsnystan gör att plaggen blir ganska hårda och tunga. Det här garnet är tunt som lite grov sytråd och man väljer då att lägga ihop antal trådar. Tröjan nedanför är gjord i tre trådar 16/3 x 2 eftersom det är mönstrad. Det gör att garnet få en helt annan mjukhet, softare helt enkelt.
Så nu väntar många nya, roliga äventyr...

Inga kommentarer: