8 maj 2016

En stickande känsla av etikett

Min första tröja i detta - för mig - nya bomullsgarn. Jag får uppvevat 3 trådar 16/2 på en kon om 500 gram och kan välja både färger och grovlekar.
Efter en del tester kom jag på att 2 x 3 tr 16/2 är perfekt för mina ytmönster.
Just den här prototypen är till systeryster som liksom jag inte tål något som sticks. Och för mig har det här blivit mer och mer besvärligt med stigande ålder.
Etiketter som konfektionen syr fast på insidan av halsen sprättas obönhörligt bort, liksom tvättlappar som sitter i sidsömmen.
Och jag begriper mig inte på alla dessa designers som envisas med att ha etiketten på insidan plagget - vem ser den där? Jag är ett fan av Gudrun Sjödén och visar gärna att jag har hennes plagg. Men då blir det till att först sprätta loss etiketten och sedan sy fast den på synligt, och okänsligt, ställe.
Hur som helst har det nu beställts ett gäng bomullsgarn i olika färger och nu ska här stickas till mig själv så det visslar om det. Systeryster ska få testa in den här tröjan - sen lägger jag till några maskor på bredden! Också en form av systerskap.

Inga kommentarer: